Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Telemark
Har Telemarken någon framtid?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Mountain_Man" data-source="post: 135945" data-attributes="member: 13863"><p>Min syn är att telemarkskörning i stort sett är meningslös. Denna åsikt bygger jag på mer än femtons år knäböjade både i våra svenska fjäll och i alperna. </p><p></p><p>När jag för första gången i mitten av åttiotalet testade med låga skinnpjäxor och stålkantade turskidor var det en fantastisk känsla att med lätt utrustning bemästra branta fjällsluttningar. Efterhand som åren har gått har min utrustning förändrats och i garaget står nu ett par Garamont Super G (höga styva plastskor) och ett par 195cm Salomon X-scream som numera bara luftas någon gång per år.</p><p></p><p>Jag la ner knäböjandet för några år efter att tillsammans med min då nioåriga dotter kört nedför en brant sluttning med ett par decimeter tung blötsnö. Hon körde lätt ner före mig medan jag själv hade ett litet hel¤%te med knäböjandet. Till slut insåg jag att enda sättet för mig att ta mig ned utan faceplant i varannan sväng var att köra alpint ...</p><p></p><p>Vad som då blev helt uppenbart för mig var att jag i princip ingen situation körde bättre med knäböj än med alpin stil (med telemarksutrustningen alltså). Min slutledning blev att telemarkskörning i princip är meningslös! Allting går helt enkelt lättare med parallella skidor!</p><p></p><p>Men ... jag kan även idag plocka fram telisarna när de rätta förhållandena finns. Att köra lössnö med knäböj ger en alldeles speciell känsla som skiljer sig från den alpina dito. Att däremot skära pist med telemarkssväng är inte bara i princip meningslöst utan totalt meningslöst. </p><p></p><p>Och för att imponera på mig är det i så fall klassisk telemarksutrustning som gäller. Att rippa pist med alpina carvingskidor, höga plattor och styva pjäxor är en barnlek. Att göra det med låga skinnpjäxor och smala fjällskidor ger däremot respekt!</p><p></p><p>Till frågan ... har telemarkskörning någon framtid. Jodå, absolut, det kommer alltid att finnas entusiaster som gärna vill krångla till det och skilja sig från mängden. Men jag tror inte någon ny våg är på gång utan att vad vi ser idag är en tämligen stabil nivå. Några tillkommer varje säsong medan ungefär lika många inser meningslösheten i aktiviteten.</p><p></p><p>That´s all kids!</p><p>MM</p><p></p><p>PS! Nu talar jag enbart utförskörning, ska man ta sig uppför berget för egen maskin är situationen något annorlunda! DS.</p><p></p><p>EDIT! Jag läste FRÅGAN och kände att jag nog var tvungen att lägga till några rader för att tillfredställa vår Centralbyråkrat. DS.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Mountain_Man, post: 135945, member: 13863"] Min syn är att telemarkskörning i stort sett är meningslös. Denna åsikt bygger jag på mer än femtons år knäböjade både i våra svenska fjäll och i alperna. När jag för första gången i mitten av åttiotalet testade med låga skinnpjäxor och stålkantade turskidor var det en fantastisk känsla att med lätt utrustning bemästra branta fjällsluttningar. Efterhand som åren har gått har min utrustning förändrats och i garaget står nu ett par Garamont Super G (höga styva plastskor) och ett par 195cm Salomon X-scream som numera bara luftas någon gång per år. Jag la ner knäböjandet för några år efter att tillsammans med min då nioåriga dotter kört nedför en brant sluttning med ett par decimeter tung blötsnö. Hon körde lätt ner före mig medan jag själv hade ett litet hel¤%te med knäböjandet. Till slut insåg jag att enda sättet för mig att ta mig ned utan faceplant i varannan sväng var att köra alpint ... Vad som då blev helt uppenbart för mig var att jag i princip ingen situation körde bättre med knäböj än med alpin stil (med telemarksutrustningen alltså). Min slutledning blev att telemarkskörning i princip är meningslös! Allting går helt enkelt lättare med parallella skidor! Men ... jag kan även idag plocka fram telisarna när de rätta förhållandena finns. Att köra lössnö med knäböj ger en alldeles speciell känsla som skiljer sig från den alpina dito. Att däremot skära pist med telemarkssväng är inte bara i princip meningslöst utan totalt meningslöst. Och för att imponera på mig är det i så fall klassisk telemarksutrustning som gäller. Att rippa pist med alpina carvingskidor, höga plattor och styva pjäxor är en barnlek. Att göra det med låga skinnpjäxor och smala fjällskidor ger däremot respekt! Till frågan ... har telemarkskörning någon framtid. Jodå, absolut, det kommer alltid att finnas entusiaster som gärna vill krångla till det och skilja sig från mängden. Men jag tror inte någon ny våg är på gång utan att vad vi ser idag är en tämligen stabil nivå. Några tillkommer varje säsong medan ungefär lika många inser meningslösheten i aktiviteten. That´s all kids! MM PS! Nu talar jag enbart utförskörning, ska man ta sig uppför berget för egen maskin är situationen något annorlunda! DS. EDIT! Jag läste FRÅGAN och kände att jag nog var tvungen att lägga till några rader för att tillfredställa vår Centralbyråkrat. DS. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Telemark
Har Telemarken någon framtid?
Tillbaka
Topp