Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Telemark
Har Telemarken någon framtid?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Gelendesprung" data-source="post: 135962" data-attributes="member: 35006"><p>Mountain Man>> Kul initiativ att kapa tråden bara sådär... kul. Jag har själv funderat på (det var väl goda tio år sen jag funderade sist) vad skåran, eller styrspår som toppluvorna som åker på längden kallar den, egentligen var bra för. De måste varit fast övertygade om att den var nödvändig, så mycket känns klart, följdfrågan är vem tog bort den?</p><p></p><p></p><p></p><p>Tillbaka till tråden... Jag skulle vilja jämföra telemark med snowboard, men bara gällande snowboardens plötsliga popularitet. </p><p></p><p>Snowboard vann sin populariet i mitten på 90-talet, det var något nytt, revolutionerande, annorlunda och det tilltalade ungdomar (vem ville inte slippa skidåkningens neonfärger?) Snowboards i olika former hade emellertid funnits i närmare 15 år. Vad jag vet började det för Sveriges del med att man kunde köpa smått legendariska Winterstick redan i början av 80-talet </p><p>-på NK.</p><p></p><p>Genombrottet kom först på 90-talet, enligt min teori av den enkla anledningen att priserna på utrustning och tillgängligheten anpassades till vanliga sportlovs-svenssons. Detta gjorde det möjligt för var och varannan sjuåring att få en egen "haschpulka" i paketet under granen. </p><p>Sjuåringarna blev så småningom 15-åringar med utvecklad åkskicklighet och högre krav på utrustning. 15-åringarna sålde jultidningar så att de kunde skaffa bättre/dyrare brädor vilket gödde brädindustrin och numera kan väl ingen utom rainman ha koll på hela burtons modelprogram, vilket inte var någon match -94.</p><p></p><p>Vad har detta med telemark att göra? -Jo, jag tror ovan nämnda fransoser kan vara en del av telmark som framtida populär snösport; de lär tioåringar åka telisar, tioåringar blir 15-åringar... </p><p></p><p>Man måste nog hitta ett sätt att göra telisar till ett av alternativen för kidsen.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Gelendesprung, post: 135962, member: 35006"] Mountain Man>> Kul initiativ att kapa tråden bara sådär... kul. Jag har själv funderat på (det var väl goda tio år sen jag funderade sist) vad skåran, eller styrspår som toppluvorna som åker på längden kallar den, egentligen var bra för. De måste varit fast övertygade om att den var nödvändig, så mycket känns klart, följdfrågan är vem tog bort den? Tillbaka till tråden... Jag skulle vilja jämföra telemark med snowboard, men bara gällande snowboardens plötsliga popularitet. Snowboard vann sin populariet i mitten på 90-talet, det var något nytt, revolutionerande, annorlunda och det tilltalade ungdomar (vem ville inte slippa skidåkningens neonfärger?) Snowboards i olika former hade emellertid funnits i närmare 15 år. Vad jag vet började det för Sveriges del med att man kunde köpa smått legendariska Winterstick redan i början av 80-talet -på NK. Genombrottet kom först på 90-talet, enligt min teori av den enkla anledningen att priserna på utrustning och tillgängligheten anpassades till vanliga sportlovs-svenssons. Detta gjorde det möjligt för var och varannan sjuåring att få en egen "haschpulka" i paketet under granen. Sjuåringarna blev så småningom 15-åringar med utvecklad åkskicklighet och högre krav på utrustning. 15-åringarna sålde jultidningar så att de kunde skaffa bättre/dyrare brädor vilket gödde brädindustrin och numera kan väl ingen utom rainman ha koll på hela burtons modelprogram, vilket inte var någon match -94. Vad har detta med telemark att göra? -Jo, jag tror ovan nämnda fransoser kan vara en del av telmark som framtida populär snösport; de lär tioåringar åka telisar, tioåringar blir 15-åringar... Man måste nog hitta ett sätt att göra telisar till ett av alternativen för kidsen. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Telemark
Har Telemarken någon framtid?
Tillbaka
Topp