Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Telemark
Har Telemarken någon framtid?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="dr-telemark" data-source="post: 295390" data-attributes="member: 44806"><p>Okej, efter noggrann analys av ditt inlägg tror jag mig ha kommit fram till att du tycker att telemark är meningslöst?</p><p></p><p>Det låter för mig snarare som att du baserar detta på att du är en sämre telisåkare än alpinåkare, trots 15 års knäböjande. </p><p>Att du själv lägger ner telemarksåkandet efter den slutsatsen fattar jag, men att du uttrycker dig så onyanserat begriper jag inte.</p><p></p><p>Jag funderar också på att ta upp alpinåkningen igen, men mer för skojs skull än för att det skulle vara mer meningsfullt.</p><p>I slutändan handlar det för mig om antal minuter per timme som jag ler/skrattar när jag åker skidor. Det antalet är högre när jag åker telis, kanske pga den större utmaningen, vad vet jag?</p><p></p><p>Och vad det gäller att carva pist med telisar: om du inte inser tjusningen har du aldrig lyckats hitta det perfekta skäret på bägge skidorna, när allting drar iväg snabbare och snabbare, tills man börjar fundera på hur man ska få stopp på hela ekipaget. Och du skall nog vara bra jäkla snabb för att åka om mig när jag får drag under galoscherna på mina Amplid Infrablack, vare sig det är i pist eller puder. Och jag åker hellre telis i riktigt svår snö nuförtiden. Jag tycker mig ha bättre balans då. Utom möjligen på blankis... Men is är ju inte kul annat än på skridskor.</p><p></p><p>Meningslöst? Visst, på samma sätt som att dansa är ett meningslöst transportmedel. Men visst är det roligare att dansa än att bara marschera i takt med musik? </p><p></p><p>Så länge som det tillverkas telisprylar kommer folk att åka telis. Och vice versa.</p><p></p><p>;-)</p><p></p><p>P.S. I källaren står det inte bara telis- och alpinlagg utan också snowboardutrustning, snowracer, snowbike, backhoppningsskidor och diverse andra obskyra redskap för att glida på snö. </p><p>Som fransoserna säger: Vive la glisse!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="dr-telemark, post: 295390, member: 44806"] Okej, efter noggrann analys av ditt inlägg tror jag mig ha kommit fram till att du tycker att telemark är meningslöst? Det låter för mig snarare som att du baserar detta på att du är en sämre telisåkare än alpinåkare, trots 15 års knäböjande. Att du själv lägger ner telemarksåkandet efter den slutsatsen fattar jag, men att du uttrycker dig så onyanserat begriper jag inte. Jag funderar också på att ta upp alpinåkningen igen, men mer för skojs skull än för att det skulle vara mer meningsfullt. I slutändan handlar det för mig om antal minuter per timme som jag ler/skrattar när jag åker skidor. Det antalet är högre när jag åker telis, kanske pga den större utmaningen, vad vet jag? Och vad det gäller att carva pist med telisar: om du inte inser tjusningen har du aldrig lyckats hitta det perfekta skäret på bägge skidorna, när allting drar iväg snabbare och snabbare, tills man börjar fundera på hur man ska få stopp på hela ekipaget. Och du skall nog vara bra jäkla snabb för att åka om mig när jag får drag under galoscherna på mina Amplid Infrablack, vare sig det är i pist eller puder. Och jag åker hellre telis i riktigt svår snö nuförtiden. Jag tycker mig ha bättre balans då. Utom möjligen på blankis... Men is är ju inte kul annat än på skridskor. Meningslöst? Visst, på samma sätt som att dansa är ett meningslöst transportmedel. Men visst är det roligare att dansa än att bara marschera i takt med musik? Så länge som det tillverkas telisprylar kommer folk att åka telis. Och vice versa. ;-) P.S. I källaren står det inte bara telis- och alpinlagg utan också snowboardutrustning, snowracer, snowbike, backhoppningsskidor och diverse andra obskyra redskap för att glida på snö. Som fransoserna säger: Vive la glisse! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Telemark
Har Telemarken någon framtid?
Tillbaka
Topp