Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Telemark
Har Telemarken någon framtid?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Glisseur" data-source="post: 295850" data-attributes="member: 13861"><p>Kort svar på en gammal men ständigt återkommande fråga: <b>NEJ</b>. Av x antal tusen personer som åker knäböj i dagens skidvärld anser jag att det är runt ett tiotal som behärskar tekniken såpass bra att det är anledning får dom att hålla på, resten borde konvertera till fast häl omedelbums. Och nu får man väl den sedvanliga dosan med latrin hälld över sig av telemarkspuritaner. Till er säger jag bara: jajaja, jag har hört alla era argument förr. Jag köpte dom inte då och jag köper dom inte nu. </p><p></p><p>Om vi ska ta det hrä lite seriöst. Eftersom jag har spenderat ett par vintrar i Alperna så har jag stött på (alltså träffat, som i att möta en person. Inte raggat) ett antal unga damer, oftast norska, med lös häl (och nu menar jag inte lösa på foten även om det självklart hade varit trevligt det med. I vissa fall stämde båda sakerna in men det ska vi inte prata om här). Samtliga hade fått mycket mer ut av sin skidåkning om dom istället för att envisas med att åka telis, ramla gång på gång och använda all sin kraft till att hålla sig stående – istället gått över till randobindningar och alpina turpjuck. Utrustningen skulle inte bli tyngre, dom skulle ramla mindre, spara mer kraft och i slutändan ha ha fan så mycket roligare. Det är dagens jävla sanning. Om du inte tror det, kolla själv nästa gång du ser ett gäng norska telemarkstjejer i Åre eller var som helst. Dr-Telemark, du säger själv att det gäller att ha kul på skidor. Sure thing mister. Men säg, är det inte roligare att ta ett par extra åk en puderdag istället för att simma i snön halva dagen och låta dina polare vänta? Free your heel and make your friends wait, det ligger en hel del sanning i det påståendet.</p><p></p><p>Telemark är och förblir en förlegad teknik som borde ha stannat i minnenas arkiv för evigt. Dom skäggiga och med all säkerhet pårökta hippies i Nelson (eller vilken hippiehåla det nu var som telemarken ruskades till liv på 70-talet) skapade ett skidåkningens eget Frankensteins monster som är otroligt svårt att avliva på naturlig väg. Det senaste exemplet på denna dinosauries konstgjorda andning mellan dödsryckningarna är en "uppfinning" kallad NTN. Denna tre tecken långa bokstavskombination är det tydligaste beviset på att telemarksåkarna egentligen söker efter att få fast hälen igen. Det mesta är gjort för att efterlikna en alpinbindning men med hälen någorlunda lös. För bövulen, hälen lyfts ju inte ens när man lyfter skidan! Ni hör ju själv hur korkat det låter.</p><p></p><p>Ett vanligt argument för telemark är att det är en bra teknik och bra utrustning för att gå på tur med. Visst, jag köper den teorin men hur förklarar man då att moderna randobindingar är överlägset mycket bättre att tura med än till exempel ett par Cobra R-8? Det håller till och med den mest inbitna norrbagge med om. </p><p></p><p>Ärligt talat, är det inte dags en gång för alla att inse vart utvecklingen var på väg redan på 20-talet? Mot en fast häl. Hannes Schneider och hans adepter skapade en standard för utförsåkning som gällt sedan dess (med undantag för snowboard som är en helt annan femma). Att ett antal stenade hippies tyckte det var kul att svänga som norrmän på 1800-talet kan vi väl låta vara en historiens kuriosa.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Glisseur, post: 295850, member: 13861"] Kort svar på en gammal men ständigt återkommande fråga: <b>NEJ</b>. Av x antal tusen personer som åker knäböj i dagens skidvärld anser jag att det är runt ett tiotal som behärskar tekniken såpass bra att det är anledning får dom att hålla på, resten borde konvertera till fast häl omedelbums. Och nu får man väl den sedvanliga dosan med latrin hälld över sig av telemarkspuritaner. Till er säger jag bara: jajaja, jag har hört alla era argument förr. Jag köpte dom inte då och jag köper dom inte nu. Om vi ska ta det hrä lite seriöst. Eftersom jag har spenderat ett par vintrar i Alperna så har jag stött på (alltså träffat, som i att möta en person. Inte raggat) ett antal unga damer, oftast norska, med lös häl (och nu menar jag inte lösa på foten även om det självklart hade varit trevligt det med. I vissa fall stämde båda sakerna in men det ska vi inte prata om här). Samtliga hade fått mycket mer ut av sin skidåkning om dom istället för att envisas med att åka telis, ramla gång på gång och använda all sin kraft till att hålla sig stående – istället gått över till randobindningar och alpina turpjuck. Utrustningen skulle inte bli tyngre, dom skulle ramla mindre, spara mer kraft och i slutändan ha ha fan så mycket roligare. Det är dagens jävla sanning. Om du inte tror det, kolla själv nästa gång du ser ett gäng norska telemarkstjejer i Åre eller var som helst. Dr-Telemark, du säger själv att det gäller att ha kul på skidor. Sure thing mister. Men säg, är det inte roligare att ta ett par extra åk en puderdag istället för att simma i snön halva dagen och låta dina polare vänta? Free your heel and make your friends wait, det ligger en hel del sanning i det påståendet. Telemark är och förblir en förlegad teknik som borde ha stannat i minnenas arkiv för evigt. Dom skäggiga och med all säkerhet pårökta hippies i Nelson (eller vilken hippiehåla det nu var som telemarken ruskades till liv på 70-talet) skapade ett skidåkningens eget Frankensteins monster som är otroligt svårt att avliva på naturlig väg. Det senaste exemplet på denna dinosauries konstgjorda andning mellan dödsryckningarna är en "uppfinning" kallad NTN. Denna tre tecken långa bokstavskombination är det tydligaste beviset på att telemarksåkarna egentligen söker efter att få fast hälen igen. Det mesta är gjort för att efterlikna en alpinbindning men med hälen någorlunda lös. För bövulen, hälen lyfts ju inte ens när man lyfter skidan! Ni hör ju själv hur korkat det låter. Ett vanligt argument för telemark är att det är en bra teknik och bra utrustning för att gå på tur med. Visst, jag köper den teorin men hur förklarar man då att moderna randobindingar är överlägset mycket bättre att tura med än till exempel ett par Cobra R-8? Det håller till och med den mest inbitna norrbagge med om. Ärligt talat, är det inte dags en gång för alla att inse vart utvecklingen var på väg redan på 20-talet? Mot en fast häl. Hannes Schneider och hans adepter skapade en standard för utförsåkning som gällt sedan dess (med undantag för snowboard som är en helt annan femma). Att ett antal stenade hippies tyckte det var kul att svänga som norrmän på 1800-talet kan vi väl låta vara en historiens kuriosa. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Telemark
Har Telemarken någon framtid?
Tillbaka
Topp