Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Telemark
Har Telemarken någon framtid?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="centralbyrakraten" data-source="post: 296380" data-attributes="member: 47541"><p>MM och Glisseur: Är det rent av så att den lycka som telemarksåkare känner i sin åkning är mindre värd än den lycka som vi andra känner vid alpin skidåkning?</p><p></p><p>Tekniken är ganska svår att försvara, till och med den gamla bastionen Abisko Turiststation har kommit till insikt och tillåter numera sina fjällförare att köra på randogrejor. Men känslan som telemarksutövarna känner, är det inte den som är den viktiga?</p><p></p><p>Det är här jag tror att sportens framtid ligger, att vissa personer upplever att de blir lyckligare med lös häl än med fast. Varför kan man dock diskutera? Personligen är jag tämligen säker på att det är fåfänga, de får känna sig utvalda - speciella och därigenom kommer en känsla av lycka. </p><p></p><p>Så länge som deras utrustning och teknik skiljer sig så pass från den alpina att det på avstånd går att se skillnad kommer telemarken att ha en framtid. Med andra ord ligger utövandets framtid i betraktarens ögon, om vi fortsätter att säga aah och ooh i liften när knäböjarna passerar kommer de också att fortsätta. När vi inte längre bryr oss kommer norskesvängen att dö ut.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="centralbyrakraten, post: 296380, member: 47541"] MM och Glisseur: Är det rent av så att den lycka som telemarksåkare känner i sin åkning är mindre värd än den lycka som vi andra känner vid alpin skidåkning? Tekniken är ganska svår att försvara, till och med den gamla bastionen Abisko Turiststation har kommit till insikt och tillåter numera sina fjällförare att köra på randogrejor. Men känslan som telemarksutövarna känner, är det inte den som är den viktiga? Det är här jag tror att sportens framtid ligger, att vissa personer upplever att de blir lyckligare med lös häl än med fast. Varför kan man dock diskutera? Personligen är jag tämligen säker på att det är fåfänga, de får känna sig utvalda - speciella och därigenom kommer en känsla av lycka. Så länge som deras utrustning och teknik skiljer sig så pass från den alpina att det på avstånd går att se skillnad kommer telemarken att ha en framtid. Med andra ord ligger utövandets framtid i betraktarens ögon, om vi fortsätter att säga aah och ooh i liften när knäböjarna passerar kommer de också att fortsätta. När vi inte längre bryr oss kommer norskesvängen att dö ut. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Telemark
Har Telemarken någon framtid?
Tillbaka
Topp