Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Telemark
Har Telemarken någon framtid?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="fafner" data-source="post: 325103" data-attributes="member: 14611"><p>Alternativa livsstilar har altid lockat vissa personer, om de nu råkar vara pårökta telissnubbar i Nelson, skäggiga akademiker, eller jibber gettokids så finns det altid något som lockar i att inte göra som den stora massan.</p><p></p><p>Visst är telisstilen en begränsning när det är överjävligt brant, fetskare eller rejäl kartongsnö (det är ju inte direkt roligt på alpina skidor heller). Men va fan det är oxå svårt att ha barnvagn och husvagn om man kör Ferrari.</p><p></p><p>Du vinner nått du förlorar nått. Det är en tjusning att åka telis på långa smala skidor med mockasiner under fötterna, men är det 40 cm puder och alla polarna åker alpint med lössnöskidor så vet jag att jag väljer så feta telisskidor och så hårda pjäxer jag har om jag skall få ut nått kul den dagen.</p><p></p><p>Jag gillar utmaningen, att behärska att åka riktigt brant med telisskidor och inte vara döskraj, att kunna le när Tyskarna stirrar i liften att råösa ner för en italiensk pist och italienarna skriker "la Telemark" och klappar händerna.</p><p></p><p>Nej visst står de alpinskidor och randoprylar i ladan, och visst är det roligt att att lufta dem, men jag gillar känslan att ta av skidorna kunna gå runt med telisskorna efter skidåkningen utan att riskera att halka på isen utanför snabbköpet, att slippa ha ont i fötterna och smalbenen efter en hård skiddag med aplina pjäxor.</p><p></p><p>Sen ler jag extra mycket när jag ser kidsen köra en 540 och landa baklänges med telis - RESPEKT. På samma sätt som jag ler när jag ser en duktig skateboardåkare göra ett överjävligt trick lite nonchalant på vägen till skolan. Eller en vågsurfare enträgit nöter in och ut i med blåa läppar och med ett fånigt flin i ansiktet trots snöblandat regn i en liten vik i Norge Inte ler jag när någon tar den lätta vägen och ställer SUVen utanför jobbet för han gillar att vara mainstream och inte orkat gå/cykla/skejta sig nån km.</p><p></p><p>Vi är alla olika men det kommer alltid att finnas dem som gör tvärtom emot alla trender, de som gör nått nytt och skapar trenderna och så finns det de som alltid följer trenderna. </p><p></p><p>Så med den slutsatsen så tror jag att det alltid kommer att finnas telisåkare... Inte lika snabba som alpinåkarna, inte lika många men det är kanske just det som är grejen med telis!</p><p></p><p>Problemet med en minoritetsgrupp så som telisen är att den drar till sig många alternativa som inte har pengar eller alltid väntar tills det är rea, så det kommer troligen inte bli som att sälja salomon 1080 skidor i part och minut. En försäljare jak känner sa att "det är ingen ide att ha telisgrejor hemma för de duktiga telisåkarna köper ju alltid på rean...". Men de alternativa inriktningarna har alltid varit en branch för egna lösningar, hur många hemmasnickrade bindningar finns det på alpina marknaden, inte många. Telismarknaden har alltid lockat hemmafixarna och moddarna så så länge de finns kvar så kommer Telisen att finnas kvar.</p><p></p><p>Dr. T skäggig akademiker med mer än 20 års telismissbruk bakom sig som växte upp i första skejtvågen med magnum Bonum rullande på bergsprängaren...</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="fafner, post: 325103, member: 14611"] Alternativa livsstilar har altid lockat vissa personer, om de nu råkar vara pårökta telissnubbar i Nelson, skäggiga akademiker, eller jibber gettokids så finns det altid något som lockar i att inte göra som den stora massan. Visst är telisstilen en begränsning när det är överjävligt brant, fetskare eller rejäl kartongsnö (det är ju inte direkt roligt på alpina skidor heller). Men va fan det är oxå svårt att ha barnvagn och husvagn om man kör Ferrari. Du vinner nått du förlorar nått. Det är en tjusning att åka telis på långa smala skidor med mockasiner under fötterna, men är det 40 cm puder och alla polarna åker alpint med lössnöskidor så vet jag att jag väljer så feta telisskidor och så hårda pjäxer jag har om jag skall få ut nått kul den dagen. Jag gillar utmaningen, att behärska att åka riktigt brant med telisskidor och inte vara döskraj, att kunna le när Tyskarna stirrar i liften att råösa ner för en italiensk pist och italienarna skriker "la Telemark" och klappar händerna. Nej visst står de alpinskidor och randoprylar i ladan, och visst är det roligt att att lufta dem, men jag gillar känslan att ta av skidorna kunna gå runt med telisskorna efter skidåkningen utan att riskera att halka på isen utanför snabbköpet, att slippa ha ont i fötterna och smalbenen efter en hård skiddag med aplina pjäxor. Sen ler jag extra mycket när jag ser kidsen köra en 540 och landa baklänges med telis - RESPEKT. På samma sätt som jag ler när jag ser en duktig skateboardåkare göra ett överjävligt trick lite nonchalant på vägen till skolan. Eller en vågsurfare enträgit nöter in och ut i med blåa läppar och med ett fånigt flin i ansiktet trots snöblandat regn i en liten vik i Norge Inte ler jag när någon tar den lätta vägen och ställer SUVen utanför jobbet för han gillar att vara mainstream och inte orkat gå/cykla/skejta sig nån km. Vi är alla olika men det kommer alltid att finnas dem som gör tvärtom emot alla trender, de som gör nått nytt och skapar trenderna och så finns det de som alltid följer trenderna. Så med den slutsatsen så tror jag att det alltid kommer att finnas telisåkare... Inte lika snabba som alpinåkarna, inte lika många men det är kanske just det som är grejen med telis! Problemet med en minoritetsgrupp så som telisen är att den drar till sig många alternativa som inte har pengar eller alltid väntar tills det är rea, så det kommer troligen inte bli som att sälja salomon 1080 skidor i part och minut. En försäljare jak känner sa att "det är ingen ide att ha telisgrejor hemma för de duktiga telisåkarna köper ju alltid på rean...". Men de alternativa inriktningarna har alltid varit en branch för egna lösningar, hur många hemmasnickrade bindningar finns det på alpina marknaden, inte många. Telismarknaden har alltid lockat hemmafixarna och moddarna så så länge de finns kvar så kommer Telisen att finnas kvar. Dr. T skäggig akademiker med mer än 20 års telismissbruk bakom sig som växte upp i första skejtvågen med magnum Bonum rullande på bergsprängaren... [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Telemark
Har Telemarken någon framtid?
Tillbaka
Topp