Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Telemark
Har Telemarken någon framtid?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="PNyberg" data-source="post: 368323" data-attributes="member: 49358"><p>telis minskar skaderisken? Vad har hänt med telis tummar och knän åt fel håll? Skulle säga att det blir bra mkt mer risk när man åker telis då dom:</p><p>1. Inte releasar vid fall</p><p>2. Är svårare att hålla koll på som nybörjare</p><p>3. Svårare att parera obalans.</p><p></p><p>Den ända gången som man faktiskt kan vrida känt med skidor är när man gör ett bakåtroterande fall (rätta om jag har fel) då bindningen inte löser ut i tid. </p><p></p><p>Med detta skall rådas bot med hjälp av teknik. Finns ju redan telisbinds som har dinskala (har dock hört att dom inte pallar med hårdare körning)</p><p>samt alpinbindningar som ska lösa ut vid bakåtroterande fall (googla på kneebinding).</p><p></p><p>För övrigt så tycker jag att telemark är jävligt kul! Skulle köpt telisprylar förra året om jag inte hade haft så skralt med pengar.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="PNyberg, post: 368323, member: 49358"] telis minskar skaderisken? Vad har hänt med telis tummar och knän åt fel håll? Skulle säga att det blir bra mkt mer risk när man åker telis då dom: 1. Inte releasar vid fall 2. Är svårare att hålla koll på som nybörjare 3. Svårare att parera obalans. Den ända gången som man faktiskt kan vrida känt med skidor är när man gör ett bakåtroterande fall (rätta om jag har fel) då bindningen inte löser ut i tid. Med detta skall rådas bot med hjälp av teknik. Finns ju redan telisbinds som har dinskala (har dock hört att dom inte pallar med hårdare körning) samt alpinbindningar som ska lösa ut vid bakåtroterande fall (googla på kneebinding). För övrigt så tycker jag att telemark är jävligt kul! Skulle köpt telisprylar förra året om jag inte hade haft så skralt med pengar. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Telemark
Har Telemarken någon framtid?
Tillbaka
Topp