Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Telemark
Har Telemarken någon framtid?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="dr-telemark" data-source="post: 370321" data-attributes="member: 44806"><p>Det senaste jag hörde från medicinskt håll pekar på att du har fel. Procentuellt sett färre korsbandsskador och allvarliga knäskador hos telisåkare. Många fall sker framåt och då tar du effektivt bort momentet genom att lägga dig på skidan. Själv kör jag dock på utlösningsbindning såklart. Varför chansa? Långsamt vridande fall bakåt = ajajaj!</p><p>Som ortoped håller jag inte alldeles med om din felskärsteori, eftersom man även tar ut vinkeln i höftleden i stor utsträckning. På samma sätt tar man upp stora stötar i höften istället för i knäledens brosk som vid alpin åkning, Men visst kan bakre delar av meniskerna ta stryk, liksom korsband och kollateralligament, om man har otur. </p><p>Jag slutade ha ont i knäna vintertid när jag bytte till telis på heltid. Få upp farten är inte ett problem, jag lovar...</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="dr-telemark, post: 370321, member: 44806"] Det senaste jag hörde från medicinskt håll pekar på att du har fel. Procentuellt sett färre korsbandsskador och allvarliga knäskador hos telisåkare. Många fall sker framåt och då tar du effektivt bort momentet genom att lägga dig på skidan. Själv kör jag dock på utlösningsbindning såklart. Varför chansa? Långsamt vridande fall bakåt = ajajaj! Som ortoped håller jag inte alldeles med om din felskärsteori, eftersom man även tar ut vinkeln i höftleden i stor utsträckning. På samma sätt tar man upp stora stötar i höften istället för i knäledens brosk som vid alpin åkning, Men visst kan bakre delar av meniskerna ta stryk, liksom korsband och kollateralligament, om man har otur. Jag slutade ha ont i knäna vintertid när jag bytte till telis på heltid. Få upp farten är inte ett problem, jag lovar... [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Telemark
Har Telemarken någon framtid?
Tillbaka
Topp