Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Hårdare pjäxor vid knäbesvär?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="fredw" data-source="post: 1085613" data-attributes="member: 144594"><p>Ville som icke-expert dela med mig av en fundering/erfarenhet... Sammanfattningsvis: Kanske en del knäbesvär kan bero på en mismatch mellan styvhet skidor och pjäxor? Och/eller för stora pjäxor?</p><p></p><p>Kortfattad "case study": Min fru, vältränad, normalviktig, inga skador, lärde sig skidåkning vid 40+ (Yay!). Först på nybörjarutrustning utan problem (inkl pjäxor med flex 50). Uppgraderade snabbt skidorna till Völkl Kenja, fantastiska tjejskidor, hon utvecklades snabbt åkmässigt och älskar dem ännu - men fick ont i knäna (med gamla pjäxorna). Skaffade styvare pjäxor (Atomic Live Fit flex 90), och vågade gå ner en hel storlek (Yay!), och knäproblemen försvann. Allt bra (men möjligen är just dessa pjäxor ngt låga i skaftet).</p><p></p><p>Min teori: Alltför flexibel förbindelse mellan kropp och skidor, i form av för mjuka eller för stora pjäxor, ger ökad vrid-påfrestning på knäna med värk som resultat.</p><p></p><p>Är jag ute och cyklar?</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="fredw, post: 1085613, member: 144594"] Ville som icke-expert dela med mig av en fundering/erfarenhet... Sammanfattningsvis: Kanske en del knäbesvär kan bero på en mismatch mellan styvhet skidor och pjäxor? Och/eller för stora pjäxor? Kortfattad "case study": Min fru, vältränad, normalviktig, inga skador, lärde sig skidåkning vid 40+ (Yay!). Först på nybörjarutrustning utan problem (inkl pjäxor med flex 50). Uppgraderade snabbt skidorna till Völkl Kenja, fantastiska tjejskidor, hon utvecklades snabbt åkmässigt och älskar dem ännu - men fick ont i knäna (med gamla pjäxorna). Skaffade styvare pjäxor (Atomic Live Fit flex 90), och vågade gå ner en hel storlek (Yay!), och knäproblemen försvann. Allt bra (men möjligen är just dessa pjäxor ngt låga i skaftet). Min teori: Alltför flexibel förbindelse mellan kropp och skidor, i form av för mjuka eller för stora pjäxor, ger ökad vrid-påfrestning på knäna med värk som resultat. Är jag ute och cyklar? [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Hårdare pjäxor vid knäbesvär?
Tillbaka
Topp