Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
hardside > true > q115 > wizard > ?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="waxoff" data-source="post: 1077470" data-attributes="member: 99032"><p>Välkommen till jakten på laggens heliga graal! Den allomfattande gäckande enhörningen, universalverktyget som bara MÅSTE finnas där ute nånstans! </p><p></p><p>Sanningen ligger ju som bekant i betraktarens ögon, så min sanning behöver ju för all del inte sammanfalla med din. Men här får du några synvinklar från en som varit ute i samma ärende en tid...</p><p></p><p>Till att börja med så överlappar ju så gott som alltid skidor varandras egenskaper. Så det är ju inte frågan om antingen eller, utan vilken egenskap som är viktigast för dig, och vilka egenskaper just du uppfattar.</p><p></p><p>Jag har ca femton kilo upp på dig och gillar oxå att stå på ordentligt. Ta med det i vad jag skriver. </p><p></p><p>Har kört en del på SD 125 och upskattar dess mångsidighet. Carvar jättefint på hårt och är duktigt styv under foten, topparna är däremot mjuka så driver man dem hårt så tajtar svängen rejält så länge greppet håller, känns sådär tycker jag. Du vill också ha en lättare skida skriver du. Av vilken anledning? Tura? SD 125 är i sammanhanget ingen lättviktare...</p><p></p><p>Generellt för RIKTIGT goda pistegenskaper är väl en närvarande tail, och generellt för RIKTIGT goda puder/offpistegenskaper är väl en mindre dominant tail. Typ arketypen av motsägelse alltså..! </p><p></p><p>Sköningar med närvarande tail som passerat mig är framförallt Sevun II och Q Lab men jag tror inte att nåt sånt är vad du är ute efter. Framförallt Sevun var nära att kvala in som duglig endaskida för mig men föll med tailen på målsnöret. </p><p></p><p>Lös och skön i min samling men ingen pisträser är numera Apo Ron. Duger till mycket måste jag säga men den kommer fram när fluffet finns. Tidigare offpistfavoriten og Bodacious fick stryka på foten pga att tailen inte föll mig i smaken i vissa förhållanden.</p><p></p><p>Summa summarum FÖR MIG är att lagg med med specifika egenskaper för ett visst ändamål överlägset alla andra. Allt annat eller "allround" eller "allmountain" är bara en mindre eller större kompromiss. Trodde jag hittade en (som på papperet verkade optimal) kompromiss i Down 114M men var inledningsvis besviken på känslan i pist med dem. Hade förväntat mig ett betydligt skarpare uppträdande där. Hade ett par Wardens på dem då. De bindningarna behövdes till en annan kandidat så 114M fick vara för ett tag. Innan vintern var slut ville jag verkligen ge dem en chans till och bultade därför på ett par Sth2:or på dem. Holy macaroni vilken lyckträff det blev, nu kom det fram vad jag hade väntat mig från början. Så, där har jag funnit min kompromiss, min definition på allround. Inte bäst i något extremfall, men de lirar med mig!</p><p></p><p>För dig? Testa så mycket du förmår! Andras sanningar är inte din. Ett urval att kika på efter vad jag läst i tråden. (Igen, låg vikt, hur viktigt är det, ska du tura?) Definitivt kolla nya Nocta, varför inte Dps Foundation 124? Scrapper har du ju på listan. Där borde oxå Fischer Bigstix/Ranger 122 och Elan Boomerang vara, och definitivt Opinion 118 (har bara kört 1.0 och vi lirade inte fullt ut, tror mycket på 2.0) Glöm inte Pinnacle 118 (fanns mycket i sista Annex 118 som var lätt (för mig) att uppskatta) de kan ju bli cheap om K2 är på väg utför business-stupet. Kästle BMX 115 och Supernatural 115 tycker jag oxå du ska kika efter. Qst 118 har du väl redan på radarn? Down CD114 håller oxå vikten nere en smula.</p><p>Edit: Duhh, Völkl Confession för bövelen, höll på glömma den, oklämd av mig, kanske för låg tail. Nån som vet mer?</p><p></p><p>Lite ovanliga kanske på vår longitud men jag undrar om inte just din heliga graal rent av återfinns i ON3P Billy Goat..?</p><p></p><p>Happy hunting!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="waxoff, post: 1077470, member: 99032"] Välkommen till jakten på laggens heliga graal! Den allomfattande gäckande enhörningen, universalverktyget som bara MÅSTE finnas där ute nånstans! Sanningen ligger ju som bekant i betraktarens ögon, så min sanning behöver ju för all del inte sammanfalla med din. Men här får du några synvinklar från en som varit ute i samma ärende en tid... Till att börja med så överlappar ju så gott som alltid skidor varandras egenskaper. Så det är ju inte frågan om antingen eller, utan vilken egenskap som är viktigast för dig, och vilka egenskaper just du uppfattar. Jag har ca femton kilo upp på dig och gillar oxå att stå på ordentligt. Ta med det i vad jag skriver. Har kört en del på SD 125 och upskattar dess mångsidighet. Carvar jättefint på hårt och är duktigt styv under foten, topparna är däremot mjuka så driver man dem hårt så tajtar svängen rejält så länge greppet håller, känns sådär tycker jag. Du vill också ha en lättare skida skriver du. Av vilken anledning? Tura? SD 125 är i sammanhanget ingen lättviktare... Generellt för RIKTIGT goda pistegenskaper är väl en närvarande tail, och generellt för RIKTIGT goda puder/offpistegenskaper är väl en mindre dominant tail. Typ arketypen av motsägelse alltså..! Sköningar med närvarande tail som passerat mig är framförallt Sevun II och Q Lab men jag tror inte att nåt sånt är vad du är ute efter. Framförallt Sevun var nära att kvala in som duglig endaskida för mig men föll med tailen på målsnöret. Lös och skön i min samling men ingen pisträser är numera Apo Ron. Duger till mycket måste jag säga men den kommer fram när fluffet finns. Tidigare offpistfavoriten og Bodacious fick stryka på foten pga att tailen inte föll mig i smaken i vissa förhållanden. Summa summarum FÖR MIG är att lagg med med specifika egenskaper för ett visst ändamål överlägset alla andra. Allt annat eller "allround" eller "allmountain" är bara en mindre eller större kompromiss. Trodde jag hittade en (som på papperet verkade optimal) kompromiss i Down 114M men var inledningsvis besviken på känslan i pist med dem. Hade förväntat mig ett betydligt skarpare uppträdande där. Hade ett par Wardens på dem då. De bindningarna behövdes till en annan kandidat så 114M fick vara för ett tag. Innan vintern var slut ville jag verkligen ge dem en chans till och bultade därför på ett par Sth2:or på dem. Holy macaroni vilken lyckträff det blev, nu kom det fram vad jag hade väntat mig från början. Så, där har jag funnit min kompromiss, min definition på allround. Inte bäst i något extremfall, men de lirar med mig! För dig? Testa så mycket du förmår! Andras sanningar är inte din. Ett urval att kika på efter vad jag läst i tråden. (Igen, låg vikt, hur viktigt är det, ska du tura?) Definitivt kolla nya Nocta, varför inte Dps Foundation 124? Scrapper har du ju på listan. Där borde oxå Fischer Bigstix/Ranger 122 och Elan Boomerang vara, och definitivt Opinion 118 (har bara kört 1.0 och vi lirade inte fullt ut, tror mycket på 2.0) Glöm inte Pinnacle 118 (fanns mycket i sista Annex 118 som var lätt (för mig) att uppskatta) de kan ju bli cheap om K2 är på väg utför business-stupet. Kästle BMX 115 och Supernatural 115 tycker jag oxå du ska kika efter. Qst 118 har du väl redan på radarn? Down CD114 håller oxå vikten nere en smula. Edit: Duhh, Völkl Confession för bövelen, höll på glömma den, oklämd av mig, kanske för låg tail. Nån som vet mer? Lite ovanliga kanske på vår longitud men jag undrar om inte just din heliga graal rent av återfinns i ON3P Billy Goat..? Happy hunting! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
hardside > true > q115 > wizard > ?
Tillbaka
Topp