Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Toppturer
Haute Route?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="skiwork" data-source="post: 42415" data-attributes="member: 32502"><p>Haute Route Chamonix-Zermatt är ett fantastiskt äventyr kanske </p><p>det sista i Europa men inte för att den bjuder på bra skidåkning. </p><p>Detta pga mckt växlande snö, glaciärsprickor eller dimma som gör </p><p>att man får åka med rep, 20kilo+ packning på ryggen, mm, mm. </p><p>Men att i 5-7 dagar befinna sig på glaciärerna över 3.500 m gör det </p><p>värt besväret. Några råd:</p><p>- Haute Route kräver bra väder dvs en veckas högtryck vilket är </p><p>ovanligt i april el maj. Jag har gjort den 3 ggr (sista gången första </p><p>veckan i juni) men då har jag kunnat invänta bra väder antingen för </p><p>att jag var på plats eller nära alperna;</p><p>- undvik påsken då stugorna är smällfulla med tyskar;</p><p>- tänk på att du betalar arrangören vare sig du kommer fram till </p><p>Zermatt eller inte;</p><p>- se till att alla i gruppen har bra kondition och kan åka skidor för </p><p>annars kan du få hela veckan förstörd. UCPAs turer är bra på den </p><p>punkten.</p><p></p><p>-</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="skiwork, post: 42415, member: 32502"] Haute Route Chamonix-Zermatt är ett fantastiskt äventyr kanske det sista i Europa men inte för att den bjuder på bra skidåkning. Detta pga mckt växlande snö, glaciärsprickor eller dimma som gör att man får åka med rep, 20kilo+ packning på ryggen, mm, mm. Men att i 5-7 dagar befinna sig på glaciärerna över 3.500 m gör det värt besväret. Några råd: - Haute Route kräver bra väder dvs en veckas högtryck vilket är ovanligt i april el maj. Jag har gjort den 3 ggr (sista gången första veckan i juni) men då har jag kunnat invänta bra väder antingen för att jag var på plats eller nära alperna; - undvik påsken då stugorna är smällfulla med tyskar; - tänk på att du betalar arrangören vare sig du kommer fram till Zermatt eller inte; - se till att alla i gruppen har bra kondition och kan åka skidor för annars kan du få hela veckan förstörd. UCPAs turer är bra på den punkten. - [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Toppturer
Haute Route?
Tillbaka
Topp