HEAD Mojo One

Sillgrissla

Ny medlem
HEAD Mojo One
Hola!

Jag har ett par splitt nya HEAD Mojo One liggandes och undrar om någon vänlig själ kan rekommendera en bindning som passar till dessa gamla godingar? :cool:

I testet nedan från 2008 användes en Mojo 11-bindning men dem kan bli svårare att hitta :P

Åka skidors test 2008

Tack på förhand! :)

HEAD Mojo One
I stort sett vilken bindning som helst passar skidan ... frågan är vilken bindning som passar dig? Var och hur åker du? Hur mycket väger du? Hur hårt kör du?

/MM

HEAD Mojo One
Mountain_Man sa:
I stort sett vilken bindning som helst passar skidan ... frågan är vilken bindning som passar dig? Var och hur åker du? Hur mycket väger du? Hur hårt kör du?

/MM
Först och främst vill jag tacka dig för att du tog dig tid att svara :)

Jag gillar att åka lite överallt faktiskt, ganska mycket en "all-aroundare" dock inga bigjumps och rails för där är jag en kyckling.

Är heller ingen aggressiv åkare utan gillar ta ut min svängar och låta allt ta sin lilla tid.

Jag har väl kanske inte riktigt valt rätt skida för ändamålet men det gör mig inte så mycket.

Jag väger i runda slängar 94 kilo.

Förut har jag köpt färdiga skidpaket och inte behövt tänka så mycket på bindningar... men nu när man väl ska investera i ett par är man total lost!

Och mina senaste bindningar är inte ens att tänka på, slitna och snart ett minne blott :)

HEAD Mojo One
Köp FKS 140 eller motsvarande Look. Ska man ha alpinbindningar, och inte vill ha plattor samt inte åker park är det bara FKS och kanske Salomon X20 Lab+ man ska ha, men den sistnämnda är nog lite för tung för dig så köp FKS140. Kommer bli kalas.

HEAD Mojo One
la_grave sa:
Köp FKS 140 eller motsvarande Look. Ska man ha alpinbindningar, och inte vill ha plattor samt inte åker park är det bara FKS och kanske Salomon X20 Lab+ man ska ha, men den sistnämnda är nog lite för tung för dig så köp FKS140. Kommer bli kalas.
Ah! Tack för att du tog dig tid och tack för tipset! :)

HEAD Mojo One
Då går du in i samma viktklass som mig. Detta innebär att du bör ha en bindning som går till minst DIN 12 och gärna högre, typ 14 eller 16 om du kör hårt. Bra standardbindningar är just Marker Griffon och Salomon STH2 WTR 13. Vill du ha en kraftigare bindning är Marker Jester ett alternativ. "100" står för att skistoppern är anpassad till en skida som är 100 mm bred under foten. Välj den skidstopper som är närmast din skidjas midjemått.

/MM

PS! FKS 140 är naturligtvis ett grymt alternativ om du vill lägga en extra slant. Salomon X20 Lab är känns inte aktuellt med tanke på din frågeställning ... DS

Senast ändrad:
HEAD Mojo One
Mountain_Man sa:
Då går du in i samma viktklass som mig. Detta innebär att du bör ha en bindning som går till minst DIN 12 och gärna högre, typ 14 eller 16 om du kör hårt. Bra standardbindningar är just Marker Griffon och Salomon STH2 WTR 13. Vill du ha en kraftigare bindning är Marker Jester ett alternativ. "100" står för att skistoppern är anpassad till en skida som är 100 mm bred under foten. Välj den skidstopper som är närmast din skidjas midjemått.

/MM
Underbart att det finns kunniga människor när man behöver dem :)

Många tack för informationen!

HEAD Mojo One
Mountain_Man sa:

/MM

PS! FKS 140 är naturligtvis ett grymt alternativ om du vill lägga en extra slant. Salomon X20 Lab är känns inte aktuellt med tanke på din frågeställning ... DS
Finns det någon anledning alls utifrån hur frågan är formulerad att inte välja FKS140 (eller 180 om man vill vara lite tuff)?

HEAD Mojo One

@La_Grave
Nejdå ... FKS 140 är ett grymt bra alternativ, men hyggligt dyrt, åtminstone om man köper den i butik i Sverige. Salomon X20 Lab går bort om man initialt inte alls har koll på vad man ska ha för bindning, eller hur? DIN 12-20 är ju bara aktuellt om man är en riktigt "aggresiv" åkare.

/MM

HEAD Mojo One
Mountain_Man sa:
@La_Grave
Nejdå ... FKS 140 är ett grymt bra alternativ, men hyggligt dyrt, åtminstone om man köper den i butik i Sverige. Salomon X20 Lab går bort om man initialt inte alls har koll på vad man ska ha för bindning, eller hur? DIN 12-20 är ju bara aktuellt om man är en riktigt "aggresiv" åkare.

/MM
Ja, X20:n exkluderade jag ju i mitt första inlägg. Men FKS140 har jag svårt att se någon anledning att inte köpa. Det skulle vara plattor i så fall. Men då missar man ju poängen med FKS i alla fall.

HEAD Mojo One
la_grave sa:
Mountain_Man sa:
@La_Grave

/MM
Ja, X20:n exkluderade jag ju i mitt första inlägg. Men FKS140 har jag svårt att se någon anledning att inte köpa. Det skulle vara plattor i så fall. Men då missar man ju poängen med FKS i alla fall.
Måste få inflika mitt stöd till la grave:s förslag på FKS eller Pivot 14. Har svårt att se ett vettigare alternativ även om det finns fler dugliga kandidater varav vissa kanske t.o.m. till en något lägre peng...

Tillbaka
Topp