Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Head monster 82
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Mickeee" data-source="post: 259310" data-attributes="member: 34468"><p>För att förtydliga, tycker jag inte att man ska köra på offpistlagg om man vill köra pist. Jag menar givetvis 100mm+ haha :-P </p><p></p><p>Givetvis är det fint om man hittar en skida som är 80% pistskida och 80% lössnöskida, men jag ställer mig tveksam till att en sådan skida finns. Jag har till exempel en Völk 724AX4 som motsvarar head monster från 04 ganska väl, med 83 i midjan. Det jag kan konstatera med den skidan är att den funkar i alla fören. Tack vare skidans hårdhet går de som på räls. Ska jag däremot jämföra dem med ett par puderskidor i lössnön eller ett par pistskidor på preparerat underlag, så står de sig ganska bleka.</p><p></p><p>Om man som JLind ska åka 90% i pisten och 10% utanför, finns det inte så stor poäng att köpa ett par mellanskidor. Om det däremot är så att du vill åka 50% pist och 50% offpist, och till det bara vill äga en skida, så kan det vara läge att köra på en kompromiss som 82: orna.</p><p></p><p>Angående skidor som är 100+ i midjan, så är det kanske avigt de första svängarna om man är van vid pistlagg och lagt sig till med ovanan att åka tätt med skidorna. Men efter att ha kört några åk bredare skidor och "breddat" åkstilen, så är det oslagbart.</p><p></p><p>Jag åker upp till Åre imorgon för några dagars åkning. Det blir inkörning av mina nyligen införskaffade Völkl Gotama. Med utvecklingen mot bredare skidor, räknas de numer nästan till allroundskidorna. Jag håller inte med om Gotama som allroundskidor, eftersom jag ser de som puderskidor, men jag kan konstatera att utvecklingen går mot bredare skidor. Jag återkommer med en recension på Gotama efter nästa vecka.</p><p></p><p>Mvh Micke</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Mickeee, post: 259310, member: 34468"] För att förtydliga, tycker jag inte att man ska köra på offpistlagg om man vill köra pist. Jag menar givetvis 100mm+ haha :-P Givetvis är det fint om man hittar en skida som är 80% pistskida och 80% lössnöskida, men jag ställer mig tveksam till att en sådan skida finns. Jag har till exempel en Völk 724AX4 som motsvarar head monster från 04 ganska väl, med 83 i midjan. Det jag kan konstatera med den skidan är att den funkar i alla fören. Tack vare skidans hårdhet går de som på räls. Ska jag däremot jämföra dem med ett par puderskidor i lössnön eller ett par pistskidor på preparerat underlag, så står de sig ganska bleka. Om man som JLind ska åka 90% i pisten och 10% utanför, finns det inte så stor poäng att köpa ett par mellanskidor. Om det däremot är så att du vill åka 50% pist och 50% offpist, och till det bara vill äga en skida, så kan det vara läge att köra på en kompromiss som 82: orna. Angående skidor som är 100+ i midjan, så är det kanske avigt de första svängarna om man är van vid pistlagg och lagt sig till med ovanan att åka tätt med skidorna. Men efter att ha kört några åk bredare skidor och "breddat" åkstilen, så är det oslagbart. Jag åker upp till Åre imorgon för några dagars åkning. Det blir inkörning av mina nyligen införskaffade Völkl Gotama. Med utvecklingen mot bredare skidor, räknas de numer nästan till allroundskidorna. Jag håller inte med om Gotama som allroundskidor, eftersom jag ser de som puderskidor, men jag kan konstatera att utvecklingen går mot bredare skidor. Jag återkommer med en recension på Gotama efter nästa vecka. Mvh Micke [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Head monster 82
Tillbaka
Topp