Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Heliski i Gressoney lr Valgrisenche?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Hawk100" data-source="post: 1031449" data-attributes="member: 15720"><p>Valgrisenche är ett riktigt bra område med en del riktigt tuffa toppar. Om ni bara är två så styrs var ni åker av nivån på de andra i er grupp (man var 4+guide i varje grupp när jag var där för ett antal år sedan). Viss risk finns alltså att ni inte får åka där ni vill pga att de två andra i gruppen inte är tillräckligt duktiga. Bättre alltså att vara 4 jämnduktiga åkare. Vilken nivå de övriga grupperna har (brukar vara 5-8 grupper/helikopter) spelar ingen större roll eftersom helikoptern snabbt kan pendla mellan topparna eftersom området är relativt kompakt. </p><p></p><p>Om det inte har snöat på länge skulle jag inte lägga pengarna på helikopter. Visserligen får man säkert bättre åkning än i liftsystemen, men att pröjsa många, många sköna tusenlappar för att "bara" åka pjäxdjup lössnö känns väl sådär??? Minst knädjupt vill man väl få för pengarna......</p><p></p><p>Lavinfaran verkar ju vara ruskigt stor i Alperna just nu och viss risk finns ju att det för närvarande påverkar vilka toppar och åk som heliguiderna vågar ta med er på.</p><p></p><p>Lycka till!</p><p></p><p>H</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Hawk100, post: 1031449, member: 15720"] Valgrisenche är ett riktigt bra område med en del riktigt tuffa toppar. Om ni bara är två så styrs var ni åker av nivån på de andra i er grupp (man var 4+guide i varje grupp när jag var där för ett antal år sedan). Viss risk finns alltså att ni inte får åka där ni vill pga att de två andra i gruppen inte är tillräckligt duktiga. Bättre alltså att vara 4 jämnduktiga åkare. Vilken nivå de övriga grupperna har (brukar vara 5-8 grupper/helikopter) spelar ingen större roll eftersom helikoptern snabbt kan pendla mellan topparna eftersom området är relativt kompakt. Om det inte har snöat på länge skulle jag inte lägga pengarna på helikopter. Visserligen får man säkert bättre åkning än i liftsystemen, men att pröjsa många, många sköna tusenlappar för att "bara" åka pjäxdjup lössnö känns väl sådär??? Minst knädjupt vill man väl få för pengarna...... Lavinfaran verkar ju vara ruskigt stor i Alperna just nu och viss risk finns ju att det för närvarande påverkar vilka toppar och åk som heliguiderna vågar ta med er på. Lycka till! H [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Heliski i Gressoney lr Valgrisenche?
Tillbaka
Topp