Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Heliskiing i Alperna
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="gubbfan" data-source="post: 108983" data-attributes="member: 13851"><p>Eftyersom du tyckte Val Gr var för dyrt? Kul får väl vara dyrt eller hur.</p><p></p><p>Men Det billigaste alternativet jag provat är La Tuile med flygning på omkringliggande berg. </p><p>Problemet där är att bästa åket slutar i St Foy på franska sidan. Då skall du tillbaka via La Rosiere. Det kostar även det en del kulor.</p><p></p><p>Kommer du från Geneve är förmodligen Verbier enklast.</p><p>Men bästa berget där är Trientglacieren. En av dom landningsplatser som beflygs minst. Rosablanche är som Potaten skriver värdelöst, dit skall man gå. Petit Combin blir snabbt uppspårat. </p><p>Trient är den minst använda och har många varianter. Allt från enkla till riktiga rysare.</p><p></p><p>Men var noga vilken guide du anlitar. Guidernas status hos helibolaget avgör ofta hur tidigt du får flyga. Sen skall du ha en guide som ärligt säger nej om det inte är prisvärt. Det är ju inte alltid att bra skidväder stämmer överens med flygbart väder.</p><p></p><p>Helibolagen är bara ute efter att flyga så mycket som möjligt kvaliten på åkningen svarar guiden för.</p><p></p><p>Ett annat alternativ är Monte Rosa. Flera toppar beflygs. Jag har provat några stycken. En klassiker är Lyskam med åkning ner till Zetmatt. Skidåkningsmässigt ointressant men naturupplevelsen stor.</p><p></p><p>Mitt val om jag skulle prova något nytt blir alternativ Bystedt</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="gubbfan, post: 108983, member: 13851"] Eftyersom du tyckte Val Gr var för dyrt? Kul får väl vara dyrt eller hur. Men Det billigaste alternativet jag provat är La Tuile med flygning på omkringliggande berg. Problemet där är att bästa åket slutar i St Foy på franska sidan. Då skall du tillbaka via La Rosiere. Det kostar även det en del kulor. Kommer du från Geneve är förmodligen Verbier enklast. Men bästa berget där är Trientglacieren. En av dom landningsplatser som beflygs minst. Rosablanche är som Potaten skriver värdelöst, dit skall man gå. Petit Combin blir snabbt uppspårat. Trient är den minst använda och har många varianter. Allt från enkla till riktiga rysare. Men var noga vilken guide du anlitar. Guidernas status hos helibolaget avgör ofta hur tidigt du får flyga. Sen skall du ha en guide som ärligt säger nej om det inte är prisvärt. Det är ju inte alltid att bra skidväder stämmer överens med flygbart väder. Helibolagen är bara ute efter att flyga så mycket som möjligt kvaliten på åkningen svarar guiden för. Ett annat alternativ är Monte Rosa. Flera toppar beflygs. Jag har provat några stycken. En klassiker är Lyskam med åkning ner till Zetmatt. Skidåkningsmässigt ointressant men naturupplevelsen stor. Mitt val om jag skulle prova något nytt blir alternativ Bystedt [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Heliskiing i Alperna
Tillbaka
Topp