Hemavan misc.?

vskogh

Ny medlem
Hemavan misc.?
Jag och en polare har gått å bokat oss en stuga i Hemavan vecka 16 utan att egentligen veta någonting om stället :)
Vad jag har förstått så hänger det ihop med Tärnaby?
Men hur är åkningen? Finns det ens en liten bit uteliv?
Sen nästa problem. Jag är bosatt i GBG och kompisen i Borås och som ni säkert känner till så är det en väldigt lång bit där imellan och till Hemavan, men hur långt?
Hur tar vi oss smidigast [läs:billigast & snabbast] dit?
Har för mig att jag läste att det går direktflyg från Arlanda till Hemavan, stämmer det? Om, någon som har ungefärlig koll på vad en t.o.r biljett kostar?

Många frågor blir det:)

Tacksam för svar

Mvh Viktor

Hemavan misc.?
>Vad jag har förstått så hänger det ihop med Tärnaby?

Nja det är några mil emellan men har för mig att det är samma liftkort, eller att man kan köpa ett lite dyrare liftkort som gäller på båda orterna. Samma ägare har jag för mig också. http://www.hemavan.nu

>Men hur är åkningen?

Bra, själv tycker jag Hemavan är bättre än Tärnaby

>Finns det ens en liten bit uteliv?

Knappt, det är rätt öken. På lördagarna kan det tydligen bli lite drag på hotellet om man har tur, har jag hört.

>Hur tar vi oss smidigast [läs:billigast & snabbast] dit?

Smidigast och snabbast: flyg
Billigare: Bil eller buss
Billigast: vandra :)

>Har för mig att jag läste att det går direktflyg från Arlanda till Hemavan, stämmer det? Om, någon som har ungefärlig koll på vad en t.o.r biljett kostar?

http://www.hemavan.nu/resa-hit/direktflyg.htm

Hemavan misc.?
Tjena,

Hemavan är ganska schysst ställe för den som gillar varierad åkning. Tillgång till offpist finns för den som orkar knata lite fråm Kungsliften eller har stålars för helilyft - vilket är det bästa och har en lång tradition i området (längst i Sverige tror jag...). Ryfjället är ett bra ställe om vädret tillåter.

Tärnabys och Hemavans system är inte sammansatta men bussförbindelser finns - tar ca 20-30 min.

Utelivet är ganska tunt - högfjällshotellet har after-ski med hyfsat ös annars är det i princip Statoilmacken som värmer... :)

Flyg är nog det smidigaste sättet att ta sig dit från GBG. Har för mig att Hemavan har två flighter per dag fråm Arlanda (Skyways?) men vet inte vad biljetterna kostar. Vill man köra bil är nog Blå Vägen från Umeå det snabbaste - skulle tippa på cirkus 40-50 mil från Umeå.

Ride on.

Hemavan misc.?
Tackar för svaren. Lutar åt standby till Arlanda och sedan direkt till Hemavan.
Hur burkar snötillgången vara så sent på året?
Ska man har riktigt tur för att få lite puder eller tillhör det vanligheterna?
Ni skriver att åkningen är bra, vad jämför ni med? Sälen, Åre, Alperna?

Hemavan misc.?
Hepp!
Som Hemavanbiljetthäxa kan jag härmed meddela att alla liftkort gäller i både Hemavan och Tärnaby. Du behöver alltså inte lägga till några bananer för att få åka på båda ställena. Om det inte blivit ändrat i år...
Jag bokade hemresa nu för nyår och då började priserna på 699, men jag tror att det är baserat på efterfrågan! Kolla in www.swedline.se
Trevlig resa, lätt värt!

Hemavan misc.?
Fän, är det bara Swedline som flyger upp till Hemavan?
Det är nämligen fullbokat söndag vecka 15 och närmaste flyget inpå är torsdag vecka 15.

Någon som har koll på hur långt det är att köra?

Hemavan misc.?
Rätt rejäl bit att köra... ca 95 mil från Stockholm förutsatt att du INTE kör E4 till Umeå. Vik av lite norr om Härnösand in på väg 90 och kör över Sollefteå - Åsele - Vilhelmina - Storuman (Mitt emellan Åsele och Vilhelmina byter vägen nummer till 45). I Storuman är du inne på E12 och kan maxa ut till Hemavan!
Vid bra väder och vinterdäck ska det ta ungefär 11-12h från Stockholm.

Men ska ni bila ända från Gbg så kör för Guds skull inte fram till Stockholm... Ta väg 60 från Örebro till Lindesberg och sedan väg 68 till Sandviken/Gävle. E4 från Gävle till avtaget norr om Härnösand.

Hemavan misc.?
Varför inte prova 45:an hela vägen från Göteborg? Har aldrig kört längre än till Östersund men dit funkar det bra. Borde bli ca 120 mil. Trevlig resa.

Hemavan misc.?
Kikade på viamichelins roadmap och de föreslog att man körde genom Norge, via oslo och trondheim tror jag det va. Skulle tydligen vara 123 mil den vägen.
Men de nordliga vägarna i Norge är väl hemskt tidsödande?

Hemavan misc.?
Ja då, det hänger ihop med Tärnaby...
Det går att flyga direkt till hemavan men när vi flög förra året så flög vi till Storuman och sedan tog direktbuss till hemavan för typ 80 spänn per person Ir nått sånt... (ca 18 mil)

Är du ute efter nattliv så är kanske inte hemavan att rekommendera även fast dom har några riktigt sjyssta afterski-pubs.

Fråga om du vill veta mer!

Hemavan misc.?
har själv stuga i Hemavan, skidåkningen är en av sveriges bästa,iaf offpist. Vad vi brukra göra om det inte finns flyg till hemavan direkt är att flyga till storuman och sedan hyra bil där.
Vecka 16 sa du, om jga inte minns fel så är det inge problem med snön då., har oxå hört att dom skall ha en Reb Bull tävling vecka 15 el 16 =P..

shoo

Hemavan misc.?
Alla norska vägar är dryga, anledning? Joo, för i Norge har dom galet mycket mer poliser på vägarna, kameror, tullavgifter och svängar, så man kan aldrig ligga över den angivna hastigheten(80-90KM)! Så om ni bryr er mer om att komma fram snabbt än att spara in typ 5-10 mil så håll er i Sverige. peace

Hemavan misc.?
Som det ser ut nu så har vi två alternativ. Hyra bil eller flyga till Storuman alternativ Moirana(stavning?), norge och sedan ta buss eller bli hämtade där.
Japp det ska tydligen vara snösökert så sent. Min polare har träffat någon tjej som vi tydligen ska möta upp där som av erfarenhet har talat om för oss att så är fallet.
En Red Bull tävling är ju inte helt tråkigt att kika på om så skulle va fallet, då kan man även räkna med lite ös på kvällarna *tummen upp*
Vad det gäller krogliv osv så är det alltid kul men inte längre lika kul som när man va 18 och första gången i alperna ;)
Ja mer frågot... Hmm.
Vet ju inte ens vart vi ska bo än ;)

Tillbaka
Topp