Hemsedals bästa offpist?

Velcro

Ny medlem
Hemsedals bästa offpist?
Hej!

Är en gammal avdankad skidbummare som äntligen fått tummarna loss och ska få några efterlängtade skidagar även i år. Ska till Hemsedal där jag aldrig varit och undrar helt enkelt vart man kan hitta den bästa offpisten där. Är inte rädd för att hika lite. Telisburen. Hur det är med lavinrisken på turerna vore oxå bra att veta.

Tack på förhand!

V

Hemsedals bästa offpist?
Kan väl dela med mig lite :)
Ta liften upp mot Rögjin, åk pist nummer 13 i en 20 meter o ta fart rakt ut skiers left. Om du tar bra fart slipper du gå så mycket. Efter lite glidning tar du sikte mot berget till framför dig (väl synligt). Gå dock inte upp på toppen, bakom den e det nämligen några tiotals meter trevligt isfall. Gå istället en bit åt vänster från toppen över en kamm.
Sen har du ca 100/150 fallhöjdsmeter kuperad terräng med gles skog (en stund iallafall :)).
Åk inte för långt. Ta sikte på det lilla husområdet skiers right (Skarsnuten).
Därifrån e de bara o traska en minut till en transportsträcka som leder till backe 11.
Vet inte hur de e med snön där i år..
Va där o åkte förra (?) året då de va 200 cm bas o 3 dm kallt puder, mums :)

lycka till

Hemsedals bästa offpist?
Eftersom jag bor i Hemsedal sedan øver ett år tillbaka, får jag væl ta mitt ansvar och svara på din fråga:

Det har kommit en hel del snø, ca 120 cm ær det væl uppmætt till nu. Problemet ær att det æven har blåst ganska mycket så mycket av snøn på topparna har blåst bort. Så før tillfælllet ær det bæst att køra i skogen, dær ligger snøn kall och fluffig. (om inte jag har åkt upp den , førstås...)

Hemsedal kryllar annars av jættefina åk, bara du har ork att gå lite grand. Stighudar ær ett måste. Om man passerar Hemsedal och kør vidare, kommer man till Hemsedalsfjellet. Dær finns bl a Bjøbergrennan att køra och Høgeloft att "bestiga" (1920 møh). Uppe i Lykkja ligger stora fina berg som Nibbi (1741) och Skogshorn (1728) att knalla upp før och få ganska långa åk. I Nibbirænnan ligger snøn kvar længe, jag tog sista turen upp och ner den første juli i fjol! I centrum ligger Kyrkebønosi, som jag inte kommer ihåg hur høgt det ær, men du går ca 900 fallhøjdsmeter. Och sjælvklart får du en grym utsikt øver Hemsedal nær du nått toppen!

Ett tips ær att køpa ett litet hæfte som Bjørn Kruse har skrivit, dær kan du læsa om fler toppturer hær i Hemsedal. (tror det heter "Toppturer i Hemsedal" eller något liknande.)

Vill du inte gå kan du alltid køra "værldsberømda" Reidarskaret, Analen eller Gummiskogen. Eller Lilla Matterhorn, som jag tror att mr føre mig har tipsat dig om.

Sjælv væntar jag på ænnu mer snø så att jag kan gå på lite nya turer. Lycka till!! :)

Tillbaka
Topp