Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
HitMe
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="HitMe" data-source="post: 5258" data-attributes="member: 13245"><p>Det är klart att en kortare skida är smidigare att manövrera i låg fart. Dessutom blir ju svängradien kortare, så man kan, om man skulle gilla det, pressa ur lite kortare skär. Den kortare G41:an (G4 är likadan) kan dessutom kännas lite mer "direkt" än den längre. I pist blir det ett lite mer snärtigt gensvar, speciellt från skidans framdel. </p><p></p><p>Fördelarna med den längre är bättre stabilitet, både i skäret och vid raktframåkning. Detta gäller speciellt när det är stökigt och man verkligen pressar på för att skära igenom allt som kommer i ens väg. Givetvis är det bättre flyt, och därmed bättre fart i puder också, men i praktiken är nog den hastighet man håller här mer en fråga om mod än om skidval. Jag har sett folk bränna på rätt bra med 175:or (givetvis breda dock). </p><p></p><p>Så fort det går det minsta fort är inte 198:an ett dugg bökig, skall tilläggas.</p><p></p><p>Kom också ihåg att jag bara väger 65 kilo och ändå gillar min 198:a. 188 skulle var helt OK för mig också, men så kort svängradie som 178 har gillar jag inte alls. Eftersom du är 20 kilo tyngre och betydligt större borde 198 vara rätt för dig, tycker jag.</p><p></p><p>En bredare skida gör att skidan dyker mindre. Dyk kan iochförsig vare en fråga om dålig/fel teknik, men i ditt fall låter det lite som om du försöker köra hårdare är vad skidan orkar lyfta. Även med långa breda skidor kan man dock inte i lössnö lägga på samma tryck på skidans framdel som man gör i pist. Det måste helt enkelt till ett uns av bakåtlutad surfstil.</p><p></p><p>HWC HitMe</p><p></p><p>Mannen, Myten, Materialförvaltaren.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="HitMe, post: 5258, member: 13245"] Det är klart att en kortare skida är smidigare att manövrera i låg fart. Dessutom blir ju svängradien kortare, så man kan, om man skulle gilla det, pressa ur lite kortare skär. Den kortare G41:an (G4 är likadan) kan dessutom kännas lite mer "direkt" än den längre. I pist blir det ett lite mer snärtigt gensvar, speciellt från skidans framdel. Fördelarna med den längre är bättre stabilitet, både i skäret och vid raktframåkning. Detta gäller speciellt när det är stökigt och man verkligen pressar på för att skära igenom allt som kommer i ens väg. Givetvis är det bättre flyt, och därmed bättre fart i puder också, men i praktiken är nog den hastighet man håller här mer en fråga om mod än om skidval. Jag har sett folk bränna på rätt bra med 175:or (givetvis breda dock). Så fort det går det minsta fort är inte 198:an ett dugg bökig, skall tilläggas. Kom också ihåg att jag bara väger 65 kilo och ändå gillar min 198:a. 188 skulle var helt OK för mig också, men så kort svängradie som 178 har gillar jag inte alls. Eftersom du är 20 kilo tyngre och betydligt större borde 198 vara rätt för dig, tycker jag. En bredare skida gör att skidan dyker mindre. Dyk kan iochförsig vare en fråga om dålig/fel teknik, men i ditt fall låter det lite som om du försöker köra hårdare är vad skidan orkar lyfta. Även med långa breda skidor kan man dock inte i lössnö lägga på samma tryck på skidans framdel som man gör i pist. Det måste helt enkelt till ett uns av bakåtlutad surfstil. HWC HitMe Mannen, Myten, Materialförvaltaren. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
HitMe
Tillbaka
Topp