Hjälp! Är dessa skidor ok att köpa?

Cissi79

Ny medlem
Hej!
Jag har aldrig ägt skidor. Men vill nu köpa begagnade. Pjäxor har jag.
Jag är steget efter nybörjare. Jag håller mig uppe. Håller mig i gröna och blåa backen.
Har hittat ett par begagnade i bra skick att köpa. Men ni som vet, är dessa ok för mig?
Jag svänger ganska långa svängar. 160 kort och 68kg.
Blizzard ThemoGel sc 160 cm.
Radie 18. Bindning Marker.

Vill nån lite enkelt förklara radie? Carving?
Vad bör man mer tänka på?
Längden. Googlar jag så ska de va typ 160. När man läser o forum tipsas det om 10cm kortare?
Hoppas på svar så snart som möjligt eftersom det bär av på söndag :)

Hej, anntar att du kör bara ren slalom? Då bör du ha lika långa som dig själv, vilket du har i detta fall, du blir ju även längre med pjäxor.
Radien är hur själva skarpa svängar du kan ta, svårt att förklara. Vissa skidor har 15-16m. 20-21m. Tror de här är bra för dig eftersom du är i den åkstilen då man tar långa svängar.:)
Ps Radien mäts i Meter ;)

Hej. Som chrille50 här ovanför säger så är en liten radie mellan 10-18 meter o en längre då 18 och uppåt. Gillar du längre svängar så välj en med högre radie.

Själva skidan har jag ingen erfarenhet av så det får någon annan svara på.

Radien är hur skidan är formad, till exempel: Det är lättare att göra en 10m radies sväng med ett par 13m radies skidor, än med ett par skidor med 20m i radie. (Dåligt förklarat, sök på google istället för bättre svar)

Carving är när man ligger på skidan för att svänga, man gör inga stopp-sladds-svängar (typ). Det är rätt svårt dock att göra det i gröna, eller svarta backar. Så håll dig i blå-röda för att kunna göra det. (Samma sak, sök på google för bättre svar)

För en nybörjare så brukar mjukare skidor vara bättre.

Senast ändrad:
Tack för svar, uppskattas!!!
Då kan ju dessa va bra för mig som nybörjarskidor. Kosta på nya vid senare tillfälle.

Då är dessa ganska hårda?
Eftersom Ahlback rekommenderar mjukare skidor?

Dessa går jag betala 400:- för, känns ok :)

Tack!!

Ahlback sa:
Radien är hur skidan är formad, till exempel: Det är lättare att göra en 10m radies sväng med ett par 13m radies skidor, än med ett par skidor med 20m i radie. (Dåligt förklarat, sök på google istället för bättre svar)

Carving är när man ligger på skidan för att svänga, man gör inga stopp-sladds-svängar (typ). Det är rätt svårt dock att göra det i gröna, eller svarta backar. Så håll dig i blå-röda för att kunna göra det. (Samma sak, sök på google för bättre svar)

För en nybörjare så brukar mjukare skidor vara bättre.
Man ska ligga på skidan alltså? Klickar man in bukfettet i bindningen då eller? Det är nog därför jag aldrig har lärt mig det här med carving då jag alltid står upp och åker skidor. Ska testa att lägga mig ner och se hur det går!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp