Hjälp att planera bröllopsresan till Kanada

Slugggo

Ny medlem
Jag och min flickvän har precis börjat planera vår bröllopsresa, som är tänkt att äga rum någon gång i feb-mars 2012. Ett av de hetaste spåren just nu är en skidresa till Kanada. Förutsättningarna är som följer:
-Vi kan nog tidigast åka i februari 2012, men egentligen när som helst efter det.
-Vi tänkte vara borta 10-14 dagar beroende vad budgeten (runt 50 000 SEK, är det en rimlig budget?) räcker till.
-Vi har inget behov av att bo på några lyxiga hotell utan lägger hellre pengarna på upplevelser, men vi vill väl generellt sett undvika sovsalar. Mysiga vandrarhem, stugor eller bra men enkla hotell är det vi letar efter.
-Vi är relativt goda skidåkare båda två (10-15 skiddagar per år sedan barnsben) men är relativa nybörjare när det gäller offpist men vill gärna utveckla den delen av vårt åkande (antagligen tillsammans med en guide).

Våra tankar i dagsläget är att flyga till lämplig storstad (ex Vancover) för vidare transfer (är det smidigaste att hyra bil på flygplatsen?) till några trevliga skidorter. Vi vill uppleva skidåkningen i Kanada men vi gör hellre ett mindre antal stopp på några riktigt bra orter än försöker hinna med så många orter som möjligt.
Orter som vi börjat kika på är, Mt Washington, Banff och Revelstoke.

Vi vill hinna med så mycket bra skidåkning som möjligt, både pist och offpist men vi är också öppna för andra typer av äventyr (vet inte vad man kan tänka sig här men isklättring, vildmarksupplevelser etc). Vi gillar också att äta god mat samt att gå på SPA, så om någon har några sådana tips så tackar vi inte nej till det heller.

Så alla tips och förslag som skulle kunna göra den här resan till en oförglömlig resa mottages varmt.

Om ny gillar att åka offpist ska ni helt skippa skidorterna med tanke på er budget, satsa då istället på Heli-ski eller Catskiing. Catskiing behöver inte vara så väldigt mycket dyrare än endagskort och du får sjukt mycket mer skidåkning för pengarna.
Många Catskiing operatörer erbjuder paket med god mat och logi osv om det är av intresse :)
Tänk på att det är stora avstånd i Kanada, att köra bil mellan Banff och Revelstoke är en bra bit! Speciellt på vintervägar. Om jag vore er skulle jag inte stressa runt för mycket. Åk dit det snöat istället.

Hyra en bil måste ni göra eftersom busstrafik inte är något man sysslar med i större utsträckning i Kanada. Det går visserligen bussar men byten på 20 timmar är inget som är ovanligt i inner BC.

Vancouver eller Calgary är det som är bäst att flyga till beroende på hur ni ska röra er vidare sen.

Jag och frugan drog på en roundtrip men Langley och hade svinkul... Superkul gäng (heja Norge) och powpow ALLA skiddagar!!! Idag hade jag satsat på (fet) hyrbil och någon slags combo av Whitewater, Revelstoke och Retallack eller bara flummat omkring där snön är bäst för tillfället... Eller varför inte en vecka i Fernie och några dagar med Catskiing.

Banff är INGET jag skulle åka tillbaka till någonsin...

Kan rekomendera Kicking Horse och någon finare hotell där om ni vill köra spaprylen...

Tackar för utförliga svar.
Catskiing låter spännande, även om jag inte tror att vi bara vill åka offpist, men det kan definitivt vara aktuellt för några dagars åkning. Brukar det ordnas särskilda grupper för personer som inte har så stor offpistvana?
Har ni några Catski-arrangörer att rekommendera?

Hur kommer det sig att du inte gillar Banff?

Vad finns det för för & nackdelar med övriga orter som nämnts i denna tråd? Fernie, Revelstoke, Kicking Horse etc?

Tillbaka
Topp