Hjälp att välja skidort i Österrike eller Frankrike!

evelitoo

Ny medlem
Jag är en 23åring tjej som tänkt dra ner till Alperna för att säsonga i vinter men inte riktigt bestämt ort än. Funderar på St Anton, Badgastein, Chamonix eller Val'd'isere. Är ute efter det största skidsystemet med mest varierad åkning, mycket puder och bra parker. Alla dessa orter känns rätt överbefolkade och pudersnö lär väl vara svårt att hitta. Men eftersom att jag samtidigt vill ha en mysig ort med bra fest och helst inte för ungt folk som säsongar. Finns det någon av dessa orter som inte bara 19åriga svenskar åker till?
Och om någon har erfarenhet av att säsonga i både Österrike och Frankrike vill jag gärna veta lite :)

Någon som kan rekommendera något?

Tack på förhand.

Generellt sett är Österrike gemytligare än Frankrike med mer traditionsenlig after ski och trevliga restauranger i backen. Alla orter du rabblade upp är ju stora resemål för just svenskar i 19 års åldern, så du har inte tänkt vidga dina vyer lite?

Du kan ju kanske inkludera ett par orter som fortfarande är enorma säsongsmagneter, men inte lika jädra super-1A-standard som de på din lista. Typ i kategorin Verbier, Engelberg, Serre Chevalier, Saalbach, Zillertal, Ischgl eller liknande populäritet.

Jo absolut kan jag tänka mig att vidga mina vyer! Är typ bara de ställena jag känner folk som har varit. Själv har jag bara varit i italienska dolomiterna och i Schweiz, Aldrig i Frankrike och bara en gång i Österrike i ett litet ställe som heter kühtai eler nåt sånnt. Så vet inte mycket om det. Men ska kolla in det där. Sorry om jag verkar som en fullkomlig idiot men tack för svaren :)

Jag har varit i mayrhofen men dock inte som säsongare. Jag tyckte inte det va någon höjdare skidåkningsmässigt, halv slöa pister och då vi va där var det rätt dåligt med snö så ingen offpist att prata om. Mayrhofen ligger ju relativt lågt vilket ger naturligt sämre snö förhållanden än exempelvis, Verbier anton eller val disere. Jag håller på att välja ort för en säsong jag också och mayrhofen är inte med på den listan. Sen finns det väl säkert vissa som inte håller med mig.

Hej

Har själv tänkt att åka till Serre Chevalier över säsongen. Finns en tråd om det under "skibumkompisar" som du kan kika på om det är av intresse.

Ha det gött
/Rasmus

Skillnaden mellan BG och de andra du nämner är väl att puderhetsen i BG är minimal, de flesta som kommer dit gör det ju för att supa och ligga med f15. Undantag finns såklart men har aldrig tyckt att det varit särskilt hetsigt.

Tillbaka
Topp