Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Hjälp, bindningar!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 806492" data-attributes="member: 12152"><p>STH16 och P18 är fantastiskt bra bindningar. Men för en normalåkare i junioråldern som håller igen lite pga dåliga knät så är det ett uttryckligen riskabelt val. Båda dessa bindningar är högprestandamodeller och de släpper sent och enbart efter en lång belastningspåverkan. Det är därför de är populära bland avancerade åkare. Ser man till normalåkarem innebär en sådan bindning en ökad skaderisk. </p><p></p><p>Beroende på vad du väger låter det i mina öron som att du skulle klara dig med en 12-bindning. Salomon 912 tex med dess efterföljaren, eller Marker Griffon. Jag väger 75kg och åker ganska på ganska rejält. Jag har inga som helst problem att åka med 9-10 i DIN för normal åkning. Är pisterna hårda och slagiga får jag skruva upp något snäpp till. Det är en trend just nu att köra fullständigt över-DIN:at, och det gäller i synnerhet lite yngre personer. Var rädd om knäna och välj en bindning som passar din vikt och åknivå. Jag har en gammal regel som jag fortfarande tycker stämmer: En åkare som ställer en fråga om vilken bindning han ska välja behöver inte en 916 eller P18.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 806492, member: 12152"] STH16 och P18 är fantastiskt bra bindningar. Men för en normalåkare i junioråldern som håller igen lite pga dåliga knät så är det ett uttryckligen riskabelt val. Båda dessa bindningar är högprestandamodeller och de släpper sent och enbart efter en lång belastningspåverkan. Det är därför de är populära bland avancerade åkare. Ser man till normalåkarem innebär en sådan bindning en ökad skaderisk. Beroende på vad du väger låter det i mina öron som att du skulle klara dig med en 12-bindning. Salomon 912 tex med dess efterföljaren, eller Marker Griffon. Jag väger 75kg och åker ganska på ganska rejält. Jag har inga som helst problem att åka med 9-10 i DIN för normal åkning. Är pisterna hårda och slagiga får jag skruva upp något snäpp till. Det är en trend just nu att köra fullständigt över-DIN:at, och det gäller i synnerhet lite yngre personer. Var rädd om knäna och välj en bindning som passar din vikt och åknivå. Jag har en gammal regel som jag fortfarande tycker stämmer: En åkare som ställer en fråga om vilken bindning han ska välja behöver inte en 916 eller P18. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Hjälp, bindningar!
Tillbaka
Topp