Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Hjälp, bindningar!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Ace_DG" data-source="post: 808153" data-attributes="member: 12483"><p>Bland dom unga tuffingarna här på FR har det ibland gått inflation i höga DIN-tal. Precis som MnO påpekar är DIN 16-18-bindningar visserligen i det bästa kvalitets- och prestandasegmentet men dom kräver sin åkare och åkstil. T ex Look P18 tycker jag är synnerligen "trög" i aktionen, naturligtvis för att det i grunden är en race-bindning, och racefolket gillar inte att åka ur bindningarna i onödan. Naturligtvis passar den vilda och tekniskt drivna storabergs- och parkåkare åkare lika bra, medan en lekfull åkare med knäproblem kanske borde se sig om efter annat. </p><p></p><p>Med din vikt 75-80 kg känns ju inte DIN 12 för lite. Jag skulle kanske ta DIN 14 för att ha lite å växa i, men å andra sidan är bindningar färskvara och skall bytas ofta (egentligen lika ofta som man byter lagg) så varför inte DIN 12.</p><p></p><p>Några förslag du inte går fel med:</p><p>Salomon STH 14</p><p>Tyrolia PEAK 15 =Head MOJO 15 =4FRNT Deadbolt 15</p><p>Tyrolia PEAK 12 =Head MOJO12 =(ca)Fischer X13 =(ca)4FRNT Deadbolt 13</p><p>(Tyrolia gör bindningar åt Elan också) </p><p>Rossignol FKS 140 XXL (faktiskt identisk med Look P18 men klenare fjädrar)</p><p>Rossignol Freeski 12 120 XL </p><p>Marker Griffon 12</p><p></p><p>Ställ in bindningen enligt din kroppsvikt /10 dvs ca 7-8 och prova dig fram med att höja LITE i taget om du märker att du åker ur bindningen i nåt moment i åkningen. Samma värde i fram som bak (trots det vissa här FR hävdar...)</p><p></p><p>Jag väger 92 kg och har mina bindningar på ca 10, max 11 beroende på typ av åkning och lagg (men jag är gammal å klen i skelettet förstås...)</p><p></p><p>Skaffa dig kunskap om dina bindningar själv och skit i DIN-racet!</p><p></p><p>Det här var säsongens 1:a bindningstråd jag la mig i, har alltså hänt förr. Var rädd om knäna! Dom ska räcka ett helt liv...</p><p></p><p>Menar eder,</p><p>Ace DG</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Ace_DG, post: 808153, member: 12483"] Bland dom unga tuffingarna här på FR har det ibland gått inflation i höga DIN-tal. Precis som MnO påpekar är DIN 16-18-bindningar visserligen i det bästa kvalitets- och prestandasegmentet men dom kräver sin åkare och åkstil. T ex Look P18 tycker jag är synnerligen "trög" i aktionen, naturligtvis för att det i grunden är en race-bindning, och racefolket gillar inte att åka ur bindningarna i onödan. Naturligtvis passar den vilda och tekniskt drivna storabergs- och parkåkare åkare lika bra, medan en lekfull åkare med knäproblem kanske borde se sig om efter annat. Med din vikt 75-80 kg känns ju inte DIN 12 för lite. Jag skulle kanske ta DIN 14 för att ha lite å växa i, men å andra sidan är bindningar färskvara och skall bytas ofta (egentligen lika ofta som man byter lagg) så varför inte DIN 12. Några förslag du inte går fel med: Salomon STH 14 Tyrolia PEAK 15 =Head MOJO 15 =4FRNT Deadbolt 15 Tyrolia PEAK 12 =Head MOJO12 =(ca)Fischer X13 =(ca)4FRNT Deadbolt 13 (Tyrolia gör bindningar åt Elan också) Rossignol FKS 140 XXL (faktiskt identisk med Look P18 men klenare fjädrar) Rossignol Freeski 12 120 XL Marker Griffon 12 Ställ in bindningen enligt din kroppsvikt /10 dvs ca 7-8 och prova dig fram med att höja LITE i taget om du märker att du åker ur bindningen i nåt moment i åkningen. Samma värde i fram som bak (trots det vissa här FR hävdar...) Jag väger 92 kg och har mina bindningar på ca 10, max 11 beroende på typ av åkning och lagg (men jag är gammal å klen i skelettet förstås...) Skaffa dig kunskap om dina bindningar själv och skit i DIN-racet! Det här var säsongens 1:a bindningstråd jag la mig i, har alltså hänt förr. Var rädd om knäna! Dom ska räcka ett helt liv... Menar eder, Ace DG [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Hjälp, bindningar!
Tillbaka
Topp