Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Hjälp en vilsen själ med skidval
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="SoulRider" data-source="post: 1311529" data-attributes="member: 185650"><p>Tjena!</p><p></p><p>Fan vad trevligt med en månad i Österrike.</p><p></p><p>Försöker hjälpa lite. Är ingen superexpert men tycker mig ändå ha lite koll.</p><p></p><p>Som du själv är inne på kommer det inte att gå att hitta en skida som är bäst på allt. För det användningsområde du beskriver låter väl runt 100 mm rimligt. Det kommer som sagt inte att vara bäst i pisten och inte bäst utanför men förhoppningsvis tillräckligt bra på bägge. Dessutom är den storleken rätt trevlig på eftermiddagarna när det blir uppkört i pisten. Dock såklart ingenting mot ett par rent pistorienterade styva och smalare pistskidor när det är isigt. Det blir alltid en kompromiss med endast ett par skidor.</p><p></p><p>En sak som kan vara värt att tänka på är att breda skidor, i vart fall enligt mig, kräver viss styvhet för att det ska vara kul i en hård pist. Jag hade tidigare de mycket populära Atomic Bent Chetler 100 men tyckte att de var för mjuka, och har sedan dess bytt till styvare plankor. Jag hade letat efter en skida med i vart fall lite metall eller annan liknande förstärkning. Behöver inte vara dubbla lager eller över hela skidans längd, men gärna under pjäxan i alla fall. Med detta sagt beror behovet av styvhet också lite på hur mycket man väger. Är man en lättviktare kanske man inte behöver någon metall alls.</p><p></p><p>Hade jag varit du hade jag klivit på Shiften och hudar direkt. Priskillnaden Shift / "vanlig alpinbindning" är inte så stor längre. Blir det bara lite turande eller till och med inget alls denna resa har du ju kvar möjligheten framöver, och utför är Shift i mitt tycke likvärdig med vanliga alpinbindningar. </p><p></p><p>Hoppas att det hjälper något i alla fall!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="SoulRider, post: 1311529, member: 185650"] Tjena! Fan vad trevligt med en månad i Österrike. Försöker hjälpa lite. Är ingen superexpert men tycker mig ändå ha lite koll. Som du själv är inne på kommer det inte att gå att hitta en skida som är bäst på allt. För det användningsområde du beskriver låter väl runt 100 mm rimligt. Det kommer som sagt inte att vara bäst i pisten och inte bäst utanför men förhoppningsvis tillräckligt bra på bägge. Dessutom är den storleken rätt trevlig på eftermiddagarna när det blir uppkört i pisten. Dock såklart ingenting mot ett par rent pistorienterade styva och smalare pistskidor när det är isigt. Det blir alltid en kompromiss med endast ett par skidor. En sak som kan vara värt att tänka på är att breda skidor, i vart fall enligt mig, kräver viss styvhet för att det ska vara kul i en hård pist. Jag hade tidigare de mycket populära Atomic Bent Chetler 100 men tyckte att de var för mjuka, och har sedan dess bytt till styvare plankor. Jag hade letat efter en skida med i vart fall lite metall eller annan liknande förstärkning. Behöver inte vara dubbla lager eller över hela skidans längd, men gärna under pjäxan i alla fall. Med detta sagt beror behovet av styvhet också lite på hur mycket man väger. Är man en lättviktare kanske man inte behöver någon metall alls. Hade jag varit du hade jag klivit på Shiften och hudar direkt. Priskillnaden Shift / "vanlig alpinbindning" är inte så stor längre. Blir det bara lite turande eller till och med inget alls denna resa har du ju kvar möjligheten framöver, och utför är Shift i mitt tycke likvärdig med vanliga alpinbindningar. Hoppas att det hjälper något i alla fall! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Hjälp en vilsen själ med skidval
Tillbaka
Topp