Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Hjälp/förslag om bindningar
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Carled" data-source="post: 454039" data-attributes="member: 46762"><p>OK...</p><p></p><p>Jag kan uppfattas som brutal, dryg och arrogant, men jag kommer vara rak och ärlig.</p><p></p><p>Du är en enligt dig själv, medelgod piståkare. Du använder frasen "men ner kommer jag". (En som åker på PX18 skulle aldrig använda den frasen...) Som medelgod piståkare räknas man som nybörjare i offpisten. Du kommer falla, och faller du i låg hastighet med PX18 vrider du sönder knäna, rejält. Det kan jag ta gift på.</p><p></p><p>PX12 är en bra bindning, den kanske kommer glappa efter en säsong, du kanske kommer få några tjuvsläpp, kanske böjer bromsarna, men du kommer inte skadas allvarligt. Med fokus på det sistnämnda.</p><p></p><p>Jag kan ta mig själv som exempel. Jag anser mig vara en avancerad åkare, jag kan åka mig nedför alla nedfarter, i alla förhållanden med fart. Jag har kommit så långt i mitt piståkande att det börjar bli tråkigt. Att carva med offpistskidorna med ~40m svängradie i landsvägsfart är ända spänningen... I offpisten kör jag fort och stort och branta partier är inte något problem. Men t.o.m jag skulle tveka på PX18, och jag har Salomons STH16 (9-16) på offpistlaggen. Den gamla p18 funderar jag på att köpa, men konstruktionen på PX18 är så radikalt förändrad vilket gör skillnaderna enorma. Den är stor, tung och utlösningsmekanismen är inte alls lika bra som den var på de gamla Pivot/FKS-modellerna. Nu är det den förenklade Axialhälen som finns på alla Look/Rossignolbindningar. Och den litar jag inte på till 100%. Det gör jag med Salomons bindningar, och de gamla Pivotbindningarna.</p><p></p><p>Du väger 65kg, nybörjare, jag väger 75kg, erfaren och med ben som har fått bra träning. Jag har mina STH16 inställda på 12,5, och tidigare hade jag mina park/allroundskidor med motsvarande PX14 inställda på 10.5. Tror du ärligt att det är en bra idé att du kör med PX18?!</p><p></p><p>Jag ber om ursäkt om jag var arrogant, men jag bryr mig om dina knän...</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Carled, post: 454039, member: 46762"] OK... Jag kan uppfattas som brutal, dryg och arrogant, men jag kommer vara rak och ärlig. Du är en enligt dig själv, medelgod piståkare. Du använder frasen "men ner kommer jag". (En som åker på PX18 skulle aldrig använda den frasen...) Som medelgod piståkare räknas man som nybörjare i offpisten. Du kommer falla, och faller du i låg hastighet med PX18 vrider du sönder knäna, rejält. Det kan jag ta gift på. PX12 är en bra bindning, den kanske kommer glappa efter en säsong, du kanske kommer få några tjuvsläpp, kanske böjer bromsarna, men du kommer inte skadas allvarligt. Med fokus på det sistnämnda. Jag kan ta mig själv som exempel. Jag anser mig vara en avancerad åkare, jag kan åka mig nedför alla nedfarter, i alla förhållanden med fart. Jag har kommit så långt i mitt piståkande att det börjar bli tråkigt. Att carva med offpistskidorna med ~40m svängradie i landsvägsfart är ända spänningen... I offpisten kör jag fort och stort och branta partier är inte något problem. Men t.o.m jag skulle tveka på PX18, och jag har Salomons STH16 (9-16) på offpistlaggen. Den gamla p18 funderar jag på att köpa, men konstruktionen på PX18 är så radikalt förändrad vilket gör skillnaderna enorma. Den är stor, tung och utlösningsmekanismen är inte alls lika bra som den var på de gamla Pivot/FKS-modellerna. Nu är det den förenklade Axialhälen som finns på alla Look/Rossignolbindningar. Och den litar jag inte på till 100%. Det gör jag med Salomons bindningar, och de gamla Pivotbindningarna. Du väger 65kg, nybörjare, jag väger 75kg, erfaren och med ben som har fått bra träning. Jag har mina STH16 inställda på 12,5, och tidigare hade jag mina park/allroundskidor med motsvarande PX14 inställda på 10.5. Tror du ärligt att det är en bra idé att du kör med PX18?! Jag ber om ursäkt om jag var arrogant, men jag bryr mig om dina knän... [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Hjälp/förslag om bindningar
Tillbaka
Topp