Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
HJÄLP - går inte att slipa kanter (Seriös hjälp sökes)
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="hajen5" data-source="post: 107459" data-attributes="member: 38145"><p>Konsultation av skidtekniker har lett till slutsatsen att jag förmodligen sluntit med mitt (blåa) diamantbryne när jag hållt efter småskador på kanten (belagssidan) och orakat ett onödigt stort häng här och där (på i övrigt helt ohängda skidor). Inget som inte kunde fixas med maskinslip som tur var. Dessutom tyckte han inte att de var fullt så slöa som jag gjorde utan tvärtom rätt vassa ändå.</p><p></p><p>Sensmoralen är väl att det ser lätt ut i olika instruktioner som t ex länken ovan men att en viss hantverksskicklighet ändå krävs. Ett ögoblicks ouppmärkssamhet och kanten är skadad. Nån form av "gradplupp" - för snart är kanterna hängda 0,5 grader - skall införskaffas för att undvika dylika incidenter framgent.</p><p></p><p>Kanske kan denna tråd hjälpa andra amatörer i så motto att det som verkar lätt och självklart för proffsen kanske inte är så lätt för oss amatörer trots allt?</p><p></p><p>Tack alla som tagit sig tid att svara på mitt inlägg!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="hajen5, post: 107459, member: 38145"] Konsultation av skidtekniker har lett till slutsatsen att jag förmodligen sluntit med mitt (blåa) diamantbryne när jag hållt efter småskador på kanten (belagssidan) och orakat ett onödigt stort häng här och där (på i övrigt helt ohängda skidor). Inget som inte kunde fixas med maskinslip som tur var. Dessutom tyckte han inte att de var fullt så slöa som jag gjorde utan tvärtom rätt vassa ändå. Sensmoralen är väl att det ser lätt ut i olika instruktioner som t ex länken ovan men att en viss hantverksskicklighet ändå krävs. Ett ögoblicks ouppmärkssamhet och kanten är skadad. Nån form av "gradplupp" - för snart är kanterna hängda 0,5 grader - skall införskaffas för att undvika dylika incidenter framgent. Kanske kan denna tråd hjälpa andra amatörer i så motto att det som verkar lätt och självklart för proffsen kanske inte är så lätt för oss amatörer trots allt? Tack alla som tagit sig tid att svara på mitt inlägg! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
HJÄLP - går inte att slipa kanter (Seriös hjälp sökes)
Tillbaka
Topp