Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Pistskidor
Hjälp, jag kommer direkt från 1992 - vilka moderna skidor ska jag ha?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="ChasingPow" data-source="post: 1094441" data-attributes="member: 163179"><p>Något jag personligen gör ofta för att hitta bra kant känsla är att åka lugnt i en lagom lätt backe (dvs om du står rakt på skidorna i fallinjen så går det kanske 20-30 km/h ish) dvs man har full kontroll utan större ansträngning. Sen bara tar man på sig sin "ryggsäck" och står i en bra grundposition. Efter man har sin grundposition står man bara och jobbar med fötterna och knän för att pendla från kant till kant, där man VERKLIGEN tänker på att initiera sväng med att flytta tryck på fotsulorna PÅ BÅDA FÖTTERNA.</p><p></p><p>OBS JOBBA MED BÅDA FÖTTERNA!!! Kan inte understrykas nog annars kommer du få halvkant och dåliga vinklar. Innerskidan måste kantas på samma sätt som ytter för att du ska kunna pressa skidan ordentligt. Sen ska man inte vid vanlig åkning ha samma tryck på på inner vs ytter givetvis.</p><p></p><p>Tanken är att jag jobbar på att hitta känslan att leda skidan/svängen med fötterna och därmed pjäxan initialt för att sedan följa på med knäna. Viktig är att det är en sträcka där farten inte skenar utan att du behöver speed checka eller ta ned farten på annat sätt utan du ska bara kunna stå och rulla kant till kant på ganska korta och raka svängar.</p><p></p><p>Tycker det är otroligt bra för att hitta en skön feeling för att sedan hitta systemets brantaste backe och bränna på!</p><p></p><p></p><p>Annat avancerat tips är att köra med pjäxorna tämligen löst knäppta medan du kör ovanstående övning, det forcerar fram en neutral stance på plattare underlag och mer feeling för vad du gör med fötterna. Överlag så släpper man plöstrycket ju plattare det blir för normal åkning. Åker man runt käppar vill man gärna försöka rulla fram till bak för att utnyttja bakbrättena för lite extra katapult men för friåkning är det lite överkurs. </p><p></p><p></p><p>För övrigt så ska man som turist aldrig få kraftig träningsvärk i ländrygg av att åka slalom. Visst har man typ aldrig någonsin i sitt liv varit aktiv så kanske men det ska vara då enbart. Oavsett disciplin om du tävlar så fäller man inte överkroppen så mycket.</p><p></p><p>+1 på att skruva på spännena, man känner typ om nån skruvar om dem ett varv när man åker mycket. Så ratta runt lite på dem och känn!</p><p></p><p>Sen om du tävlar på en högnivå och köttar framförallt mycket GS så kommer ryggen ta mycket stryk på grund av hård belastning när du måste parera mycket slag. Så visst riktigt dålig pist kan göra dig lite extra trött i rygg men du borde inte få träningsvärk som känns nämnvärt.</p><p></p><p>Tycker för övrigt alla borde se elit åkare köra GS! That shit is bananas!</p><p></p><p></p><p>(antar man måste uppge referens för att få ha en åsikt så, har tävlat och gått skidgymnasium)</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="ChasingPow, post: 1094441, member: 163179"] Något jag personligen gör ofta för att hitta bra kant känsla är att åka lugnt i en lagom lätt backe (dvs om du står rakt på skidorna i fallinjen så går det kanske 20-30 km/h ish) dvs man har full kontroll utan större ansträngning. Sen bara tar man på sig sin "ryggsäck" och står i en bra grundposition. Efter man har sin grundposition står man bara och jobbar med fötterna och knän för att pendla från kant till kant, där man VERKLIGEN tänker på att initiera sväng med att flytta tryck på fotsulorna PÅ BÅDA FÖTTERNA. OBS JOBBA MED BÅDA FÖTTERNA!!! Kan inte understrykas nog annars kommer du få halvkant och dåliga vinklar. Innerskidan måste kantas på samma sätt som ytter för att du ska kunna pressa skidan ordentligt. Sen ska man inte vid vanlig åkning ha samma tryck på på inner vs ytter givetvis. Tanken är att jag jobbar på att hitta känslan att leda skidan/svängen med fötterna och därmed pjäxan initialt för att sedan följa på med knäna. Viktig är att det är en sträcka där farten inte skenar utan att du behöver speed checka eller ta ned farten på annat sätt utan du ska bara kunna stå och rulla kant till kant på ganska korta och raka svängar. Tycker det är otroligt bra för att hitta en skön feeling för att sedan hitta systemets brantaste backe och bränna på! Annat avancerat tips är att köra med pjäxorna tämligen löst knäppta medan du kör ovanstående övning, det forcerar fram en neutral stance på plattare underlag och mer feeling för vad du gör med fötterna. Överlag så släpper man plöstrycket ju plattare det blir för normal åkning. Åker man runt käppar vill man gärna försöka rulla fram till bak för att utnyttja bakbrättena för lite extra katapult men för friåkning är det lite överkurs. För övrigt så ska man som turist aldrig få kraftig träningsvärk i ländrygg av att åka slalom. Visst har man typ aldrig någonsin i sitt liv varit aktiv så kanske men det ska vara då enbart. Oavsett disciplin om du tävlar så fäller man inte överkroppen så mycket. +1 på att skruva på spännena, man känner typ om nån skruvar om dem ett varv när man åker mycket. Så ratta runt lite på dem och känn! Sen om du tävlar på en högnivå och köttar framförallt mycket GS så kommer ryggen ta mycket stryk på grund av hård belastning när du måste parera mycket slag. Så visst riktigt dålig pist kan göra dig lite extra trött i rygg men du borde inte få träningsvärk som känns nämnvärt. Tycker för övrigt alla borde se elit åkare köra GS! That shit is bananas! (antar man måste uppge referens för att få ha en åsikt så, har tävlat och gått skidgymnasium) [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Pistskidor
Hjälp, jag kommer direkt från 1992 - vilka moderna skidor ska jag ha?
Tillbaka
Topp