Hjälp, kvalite på peak performance?

Pipen

Ny medlem
Hej,
Förra året så fick jag Peak performance jacka och byxor. nu efter jag har använt kläderna ca 10dagar, enbart skidåkning, så har jackan börjat noppat sig i tyget på 2st ställen.. ser ej klokt ut.

så jag tog kontakt med peak och dom sa att Det har varit problem med yttertyget på den
modellen.
Kommer att gå igenom som en reklamation.
Du får vända dej till den butik du köpt dressen..

men då är det bara att jag bor 40mil från den butiken och när jag fråga efter en närmare butik så tycker dom att jag ska åka till butiken jag köpt dom i ..

men att åka 80mil för att reklamera kläderna är inte så kul..

så hur ska jag gå till väga ? man borde ju kunna gå in till vilken butik som än säljer peak och reklamera när peak själv sagt att det har varit fel på kläderna....

Visst, det BORDE kanske gå, men grejen är väl den att en affär som inte ens sålt kläderna antagligen inte har någon lust att ge dig nya kläder/pengarna tillbaka och sen lita på att de får igen det via Peak. Såvida det inte är samma affärskedja såklart, då bör det inte vara några problem.

Om inte annat borde du kunna ta kontakt med affären och fixa så att du skickar dit grejerna med posten, lär ju bli betydligt billigare än soppapengar för 80 mil iaf.

Senast ändrad:
Har en stadium butik i grannstaden som är återsäljare av peak performance, tyckte att det borde gå att lösa via dom. har ju redan fått klart med peak att dom hade problem med kvaliten på tyget..

Visst, kontakta dom och hör, men frågan kvarstår om dom verkligen har någon lust att plocka pengar/kläder ur sina egna fickor när du inte ens köpt kläderna där, oavsett vad det är för märke på dom. Då kommer dom ändå bli tvungna att kontakta affären där du köpte kläderna och pula och då ber dom antagligen hellre dig att kontakta dom från början. Även om dom är återförsäljare av Peak så innebär ju inte det att de kan ge dig helt nya kläder och sen plocka in nya från Peak helt utan extra kostnad, på något sätt måste det gå via affären/kedjan där du köpte dom eftersom det är de som fått betalt för kläderna.

Detta förutsatt att det inte var en Stadium-butik du köpte kläderna på som sagt.

Konsumentköplagen säger att en reklamation ska gå genom inköpsstället med tillhörande kvittens. Om du nu bor en bit bort så skulle iaf jag kolla av med butiken innan jag börjar kasta skit på återförsäljare som förmodligen inte vill ta i det. Nej, gör alltid som konsumentköplagen säger då blir det alldrig gnäll vare sig från kund eller handlare.

skicka kläderna via posten, eller ta kort på kläderna och maila in dom och fråga om reklamationen går igenom. Så har jag gjort många gånger, men då via internet butiker, men det borde väll gå ändå? Lycka till

epoper sa:
kolla av med butiken innan jag börjar kasta skit på återförsäljare som förmodligen inte vill ta i det.
denna tråd är ej ett sätt att kasta skit på peak, men det va bättre förr =)
har man ett problem får man se till att lösa det, mitt är att jag ej vill åka 80mil för att byta in kläderna, men jag ska testa fråga inköpsstället om det räcker med att ta ett kort innan jag sänder ner kläderna...

Syrran hade en jäkligt snygg rutig peakjacka förra året, klarade inte mer än en säsong. Var som att yttertyget "smält" på utsatta ställen, och det var hål rakt igenom till fodret och den vita plasten som finns under yttertyget. Den försökte vi reklamera på Peak i Åre men fick tvärnej, den skulle tillbaka till butiken där den köpts.

Roliga var bara att min mor som köpt jackan åt min syster inte kom ihåg var jackan var köpt, då vi fått ringa runt en hel del för att få tag i den i rätt storlek. Så en solklar reklamation gick i stupet på grund av att den bara fick lämnas till den butik den var köpt från :)

Jag tycker visst vi kan kasta skit på Peak! Vad händer om en butik stänger där man köpt den? All produktgaranti kan ju inte försvinna för det...

Jo produktgaranti är tyvärr kopplat till inköpsstället, allt enligt konsumentköplag. Så det handlar visst inte om att kasta skit på peak eller någon annan producent när det händer något. Det handlar bara om regler och lagar. Sedan är det ju fritt fram och tycka för att man tycker det är bekvämare för er att smyga in i butiken runt hörnet och gnälla. Gör rätt från början så blir det enklare sedan.
Peace

Och vad gäller produktgaranti så finns det inget worldwide garanti på kläder. Sorry Felix, men går affären i konken är du rökt.

Nej fel av mig, kollade precis upp vad gäller om det blir konkurs. Första hand konkursboet som får lösa detta och sedan om återförsäljaren tar på sig ansvar för varan och det kanske dom inte gör. Men tyvärr är man tydligen tvungen att gå till säljaren/säljstället vid reklamation.
Och detta gäller alla varumärken så kasta inte skit åt något håll, företagen och ni som vill reklamera har regler att hålla er till.
Over and out.

Kontakta butiken som du har närmast och be dom skicka din jacka till reklamationsavdelningen på huvudkontoret. Säg först åt dom att ringa till butiken där du inhandlade jackan och låt dom stämma av med varandra så det inte blir några problem. Men det beror helt på om det är en Peak Performance General Store eller inte. Finns många frenchise butiker som kanske inte alls går till väga på samma sätt.

Du kan fråga mig personligen om du har någon mer fråga, jag jobbar nämnligen själv på Peak.

// Oskar

Ska vi kanske klargöra lite här. Anledningen till att reklamation ska ske genom butiken är att det är butiken du har ett rättsförhållande med. Tyvärr bråkar butiker ofta och vill att man ska gå direkt till tillverkaren, vilket är fel. När det gäller garanti så kan det vara båda två. Garanti är inget som du har självklar "rätt" till. Det är något som erbjuds, antingen av butiken eller leverantören. Ibland kan de även erbjuda olika garantier men det är helt fritt att avtala kring garantier.

Däremot kan jag hålla med om att det borde gå att ordna på ett smidigare sätt. Det som ändå händer är ju att butiken tar in jackan, och ersätter dig. Sen skickar de den till peak som ersätter butiken. Alltså borde du ju kunna få gå direkt till peak om man bara pratar med rätt personer på bägge företagen...

Jo man kan inte behöva åka till köpstället när man köper ett kvalite"" plagg som peak iaf har varit i mina ögon,, det är ju inte en jacka för 1000kr på "billigabillig" ..

har för mig att peak på början och mitten av 90talet gick ut med garanti vid funktion och kvalite,, dvs om en söm eller annat inte höll kvaliten dom gick ut med så va det bara att sända upp varan till peak och man fick en ny....

tycker att peak general ska kunna ta i problemet oavs om dom sålt kläderna eller inte då det är märket dom saluför sig med och på något sätt vara konsument service,, eller ja..
men troligtvis har dom nu snöat in på samma som allt annat,,, sälja.sälja....

man ska med andra ord inte åka till imf stockholm eller likande och köpa kläder oavs märke, eller annan vara,, pga att du måste tillbaka om det blir fel....

Ja du har rätt pipen, det är ju dumt att sälja sälja. Skulle se hur du skulle få igång ett bolag utan att ha sålt en pryl.
Sen vill jag bara påpeka att visst har man regler och förordningar men som Oscar och Pillard säger så är det ju människor bakom butikerna så prata med någon i butikerna det brukar alltid ordna sig utan gnäll.
Sedan kan man ju fråga sig varför inte allt ska gå genom tillverkaren, ja en sak kan ju vara att dom kan ju inte krävas att rota i anledningar vid reklamationer det är ju faktiskt butikens ansvar, dom måste få göra bedömningen om det var fel på varan innan den kom till dom eller om det uppstod vid hantering i butik eller något annat. Så sluta kräv att allt ska tillbaks till tillverkaren. Vidare så kan det ju oxå vara kunden som har behandlat varan fel, såsom oöm behandling, feltvätt mm. Gör rätt än att vara sådan surskit pipen och var trevlig så löser sig allt.
Over and out

epoper sa:
Ja du har rätt pipen, det är ju dumt att sälja sälja. Skulle se hur du skulle få igång ett bolag utan att ha sålt en pryl.

Vidare så kan det ju oxå vara kunden som har behandlat varan fel, såsom oöm behandling, feltvätt mm. Gör rätt än att vara sådan surskit pipen och var trevlig så löser sig allt.
Over and out
HAhahaha va länge sedan någon kalla mig surskit,,
svårt att få ett företag att funka utan nöjda kunder som kommer tillbaka och köper mer,, kallas kundservice,, det är nog a och o i ett företag det.... en nöjd kund kommer alltid tillbaka och köper mer....

i denna tråd så skrev jag att jag redan har varit i kontakt med peak och pratat om problemet och hon sa att det va problem med kvaliten på de kläderna jag köpt.. inte pga att jag tvättat, oöm behandling, eller likande.. det va peak som helt gjort fel i kvaliten..

gnäll och gnäll är att jag köpt dyra märkeskläder av ett svenskt märke, som sen intå håller kvaliten och jag inte vill slänga ut 80mil i att visa att dom och reklamera, när peak själv gått ut med att dom har problem med kvaliten på just den serien ....

men en surskit är jag inte, hoppas dock på liknande problem med lösning som någon har att dela med sig,, denna tråd är som sagt ej att kasta skit på peak,, från min sida..

Vad JAG tycker är ju att PEAK är ett skit bra märke med hög kvalite, men när det gäller skidor så tycker jag EVEREST.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp