Hjälp med att få bort ett fäste.

brpbrpbrp

Ny medlem
Hejhej kära freerideare!

Jag håller på med ett lite mindre projekt och har kört fast lite, tänkte kolla om detta är något som nån här har kunskap om. Vet att det finns en hel del handymans här på forumet!

Jag har en pulversläckare som har ett väggfäste som jag tror är fastsvettsat som jag skulle behöva lite tips på hur jag kan få bort. Jag har frågat lite polare och fått lite tips men tänkte kolla om någon här har andra idéer.

http://i.imgur.com/xFlqeNj.jpg

Sådär ser fästet ut, i tanken är det som sagt pulver, och enligt tillverkarens hemsida så ska den fungera felfritt i upp till 60C. Jag är rätt säker på att själva tanken är gjord i stål.

vad tror ni, metallsåg? Vinkelslip? Blästra?
Helst något jag (eller någon här) kan göra hemma så jag slipper köpa något dyrt verktyg eller liknande.

Hur putsar man metall på bästa sätt? Finns det sandpapper till stål?

Jag vill alltså ta bort fästet, utan att skada tanken, sedan slipa till och få en jämn och snygg yta så jag kan lacka om hela skiten och få den snygg och prydlig.

för övrigt är tanken full och trycksatt till 16 bar. är detta ett problem? vad händer om jag skulle göra hål i tanken?

Hur putsar man metall på bästa sätt, fil? bandslip? eller finns det något bra sandpapper man kan använda för hands?

Brandsläckaren är trycksatt och du tänker modda den, utan att riktigt veta hur du ska göra? Det kan ju bli hur festligt som helst. Det här är en liten Darwin awards-möjlighet som kommer seglande.

Gör det inte. Eller låt ett proffs göra det.

Lycka till! Återkom när du är färdig om du kan!

Ja det var planen, men jag var ju som sagt osäker och det är därför jag frågar. Du verkar ju inte ha någon aning om vad som eventuellt kan hända så jag tycker du kniper igen och klickar vidare till nästa tråd om du inte kan hjälpa mig att svara på mina frågor.

Tanken är gjord i stål och robust som fan, jag menar skulle jag tappa den nerför trappen i trapphuset så skulle förmodligen ingenting hända, annars är dom ju livsfarliga att ens handskas med, så se till att din mamma har knäppt cykelhjälmen ordentligt istället, du ska ju trots allt över till grannen på saft och bullar snart!

Trevligt. Det var i all välmening. Om du inte klarar av det så har samhället större problem än att du mekar med en trycksatt tank.

Som sagt lycka till.

Pratat med en brandman nu och han sa att det farliga är inte att det krm bli hål i tanken, för det är i princip omöjligt om det inte är det man är ute efter. Han sa att det farliga är att man kan göra en punkt svagare än andra i denna "tryckbehållare". Så jag tror vinkelslip är lite för farligt, känns som att det krm gå att ta bort lite för mkt lite för snabbt. Tror jag ska försöka göra detta med enbart handverktyg till att börja med, se om det blir bra. En handsåg och sedan en fil av finare modell.

Tror ni det krm tar 100 år eller? Borde gå relativt snabbt tycker jag!

brpbrpbrp sa:
Pratat med en brandman nu och han sa att det farliga är inte att det krm bli hål i tanken, för det är i princip omöjligt om det inte är det man är ute efter. Han sa att det farliga är att man kan göra en punkt svagare än andra i denna "tryckbehållare". Så jag tror vinkelslip är lite för farligt, känns som att det krm gå att ta bort lite för mkt lite för snabbt. Tror jag ska försöka göra detta med enbart handverktyg till att börja med, se om det blir bra. En handsåg och sedan en fil av finare modell.

Tror ni det krm tar 100 år eller? Borde gå relativt snabbt tycker jag!
Är du osäker och saknar kunskap är det bättre att låta bli. Ta med den till en mekanisk verstad som hjälper dig istället!

äschhh, är ju helg och grejer nu, tror detta kommer gå finfint. Jag tror jag ska försöka mig på detta imorgon, jag kan återkomma med besked om hur det gick, folk verkar ju vara så oroliga :rolleyes::rolleyes:

Jag är helt övertygad om att det du vill göra är att ta en vinkelslip med en grov slipskiva, det är inte mycket gods som ska bort. Vill du sedan ha en bra yta byter du bara till en finare skiva sedan. Handverktyg kommer ju funka men det kommer ta tid och inte bli lika bra. Borrmaskin är ju inte långt från det sämsta du kan använda iaf. Ska du vara duktig så se till att inte slipa för länge i taget så att du värmer metallen för mycket, kommer vara sak samma nu men i teorin vettigt.

Alltså om du lägger en grov slipskiva platt mot kommer det inte dröja länge innan du är igenom till själva tanken.

okej, så bara på utsidan av hela fästet, köra ett par sekunder i taget och sedan se efter. aja som sagt, ska testa. bara att vara försiktig!

Vinkelslipa en trycksatt behållare känns ju spontant lite osäkert.

EDIT: Tydligen hade många svarat sedan jag laddade sidan. Men jag bidrar med en visualisering:

Senast ändrad:
jaa självklart men det där säger ju egentligen ingenting. Helt oklart hur många bar den där cylinder har samt vad det är i den. det är bara pulver i släckaren och jag frågade faktiskt en brandman på en brandstation som mer eller mindre okejade min plan, även om han inte ville uppmuntra till det hehe

Den är så klart under högre tryck (en faktor 10 -20), men utflödeshastigheten kommer att vara omkring 200 km/h i alla fall (förenklad uppskattning mha Bernoullis princip och antagande att det är vatten under 20 bars tryck). Det är inte kul att få i ansiktet.

Torio sa:
Den är så klart under högre tryck (en faktor 10 -20), men utflödeshastigheten kommer att vara omkring 200 km/h i alla fall (förenklad uppskattning mha Bernoullis princip och antagande att det är vatten under 20 bars tryck). Det är inte kul att få i ansiktet.
Det förutsätter ju dock att ts sätter kapen rätt igenom flaskan.

Är ts inte helt rökt så går nog operationen fint:)

Om jag skulle slipa på en trycksatt tank skulle jag använt en dremel för att både kapa och polera. Är smidigare än en vinkelslip och lättare att ha koll på var du avverkar material och hur varmt det blir, även om det förmodligen kommer att ta betydligt längre tid.
Finns på tex Biltema

17-083_l_1.jpg

17-083_l_2.jpg

Jag har inte haft tid, men ska jag vara ärlig blir jag lite nojjig av alla filmer haha. Jag har fått nys om ett annat alternativ som jag väntar på svar om.
Jag återkommer när operationen är genomförd!

Inte med att den ska skjuta iväg sådär under själva operationen utan mer att den jag ska ge den till får en missil i huvudet om ett år om jag råkar försvaga tankväggen.

Vad har du för storlek på din släckare, är det 6kg eller 12kg?

Efter en snabb sökning hittade jag släckare utan fästen på för cirka 600kr för 12kg. Cirka 200kr billigare för 6kg etc. Så jag skulle nog nästan rekommendera att köpa en ny och ställa din gamla någon annanstans, tex i källaren. Är aldrig fel att ha fler?

Sen förstår jag att det hade kunnat bli ett kul projekt men risken är att du försvagar den och får en raket eller att den inte fungerar som den ska när det väl gäller.. något som kanske inte försäkringsbolaget gillar?

Men det är endast spekulationer, ingen erfarenhet har jag.

Ääähhhhh....!
Kom igen nu!! Vad skulle kunna gå fel?? Har du bara betongväggar, ståldörrar och inga fönster i verkstan du håller på i så kommer nog inga oskyldiga komma till skada......

Tillbaka
Topp