Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Hjälp med den eviga skidfrågan
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Pillard" data-source="post: 806156" data-attributes="member: 83225"><p>Nja, problemet med att hrya är ju att det inte finns den typen av skidor man vill ha. JAg måste säga attjag hittills aldrig sett något av mina tre senaste par skidor i en skiduthyrning (har haft Gotama, Katana och nu S7). Det enda jag ville komma fram till var att det inte direkt är hjälpsamt när någon skriver och vill ha hjälp med att välja skidor, att upplysa om att man ska prova skidorna istället. Jag har varit i samma situation som den som skrev den här tråden och fått massa synpunkter kring skidor som sen gjort att jag kunnat bestämma mig för att köpa ett par och prova. Eftersomjag fått mycket synpunkter om olika skidor har jag ju kunnat bilda mig en vettig uppfattning om hur olika skidor funkar. Sen ahr jag kanske inte alltid varit 100% nöjd men det har ju handlat om småjusteringar varje gång jag bytt. </p><p></p><p>Om vi säger att nån som frågar här ska åka en vecka i vinter, i svenska fjällen. Kanske även alperna men han vet inte än. Med "test"-alternativet så åker han till Idre, eller valfri annan ort och när han kommer dit så är det roligaste uthyraren har ett par gamla monster 75or. Hur mycket klokare har han blivit när det kanske är typ 'Katana han är på jakt efter? Om han istället lyssnat runt lite och fått smarta råd här så hade han kunnat köpa ett par beggade KAtana för 3000 spänn och fått rätt bra åkning. Sen om han upptäcker att Katanan var lite för tung och seg för honom så säljer han den på köp och sälj för typ samma som han gett för den och frågar igen om någon har tips på en skida som avviker från KAtana på precis det sätt som han önskar. Nu kan han få nya råd om modeller av kunniga kompisar här och köper istället en beggad version av den modellen för ungefär samma pris. Alternativet hade ju varit att han knallat in på intersport i Idre (vet inte ens vad de har för utbud där men jag ahr sett KAtana i Åres intersport för 10-12.000) och ber att få prova KAtana, upptäcker att han gillar den och köper den för så mycket pengar. Helt plötsligt har han inte råd med alperna... </p><p></p><p>Jag säger inte att det sistnämnda är fel. För många är det värt de extra pengarana för att få den servicen och det är helt ok. JAg tycker bara att det blir lite tråkigt när man i varje tråd där folk frågar om olika skidor och vilka de borde ha får svaret "åk till testhelgen och prova". Sen är det klart att den som frågar får lov att ställa en noggrant definierad fråga men det handlar ju om att hålla en dialog med motfrågor.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Pillard, post: 806156, member: 83225"] Nja, problemet med att hrya är ju att det inte finns den typen av skidor man vill ha. JAg måste säga attjag hittills aldrig sett något av mina tre senaste par skidor i en skiduthyrning (har haft Gotama, Katana och nu S7). Det enda jag ville komma fram till var att det inte direkt är hjälpsamt när någon skriver och vill ha hjälp med att välja skidor, att upplysa om att man ska prova skidorna istället. Jag har varit i samma situation som den som skrev den här tråden och fått massa synpunkter kring skidor som sen gjort att jag kunnat bestämma mig för att köpa ett par och prova. Eftersomjag fått mycket synpunkter om olika skidor har jag ju kunnat bilda mig en vettig uppfattning om hur olika skidor funkar. Sen ahr jag kanske inte alltid varit 100% nöjd men det har ju handlat om småjusteringar varje gång jag bytt. Om vi säger att nån som frågar här ska åka en vecka i vinter, i svenska fjällen. Kanske även alperna men han vet inte än. Med "test"-alternativet så åker han till Idre, eller valfri annan ort och när han kommer dit så är det roligaste uthyraren har ett par gamla monster 75or. Hur mycket klokare har han blivit när det kanske är typ 'Katana han är på jakt efter? Om han istället lyssnat runt lite och fått smarta råd här så hade han kunnat köpa ett par beggade KAtana för 3000 spänn och fått rätt bra åkning. Sen om han upptäcker att Katanan var lite för tung och seg för honom så säljer han den på köp och sälj för typ samma som han gett för den och frågar igen om någon har tips på en skida som avviker från KAtana på precis det sätt som han önskar. Nu kan han få nya råd om modeller av kunniga kompisar här och köper istället en beggad version av den modellen för ungefär samma pris. Alternativet hade ju varit att han knallat in på intersport i Idre (vet inte ens vad de har för utbud där men jag ahr sett KAtana i Åres intersport för 10-12.000) och ber att få prova KAtana, upptäcker att han gillar den och köper den för så mycket pengar. Helt plötsligt har han inte råd med alperna... Jag säger inte att det sistnämnda är fel. För många är det värt de extra pengarana för att få den servicen och det är helt ok. JAg tycker bara att det blir lite tråkigt när man i varje tråd där folk frågar om olika skidor och vilka de borde ha får svaret "åk till testhelgen och prova". Sen är det klart att den som frågar får lov att ställa en noggrant definierad fråga men det handlar ju om att hålla en dialog med motfrågor. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Hjälp med den eviga skidfrågan
Tillbaka
Topp