Hjälp med Inköp av Allmountain skida för en stor och tung Karl.

Jockzor

Ny medlem
Tjenare. Jag är 195 cm lång och väger runt 105 kg. Jag är rätt ny på åka skidor men endå rätt vass, hahah:) Åker ca 70 pist/30 skog,puder. Även börjat hoppa lite grann.

Kort och gott läst och kollat runt på en hel del skidor men blir inte riktigt klok ändå. Ni som kan och besitter massa kunskap om ämnet, hjälp mig :) ....Så alla tips mottages.

Priset är inte så tok noga, kanske inte vansinnigt dyrt.

Tack / Jocke

Head Kiss of Death / Jimi grymt skön i post och offpist med bra flyt.

Kollade in Jimi och Kiss. Båda verkade något för puderorienterade för mig. Folk verkade tycka att de gick halvdåligt i pist och mer isigt underlag.

Katana låter bra men är de för avancerade för mig? saxat från review 2012 på denna sida "Fantastisk skida! . Den låååånga rockern gör den lättsvängd med rätt teknik och det är en skida jag kmr köra på länge innan jag tröttnar.

MEN!!!
Inget för nybörjare eller medelåkare, har man inte skidvana eller musklerna så kommer skidan köra med dig och inte tvärt om."

Mer tips?

Lyssna inte på MagLar han är mer eller mindre en reklambot för Head och sina egna annonser.

Katana är nog ingen lättåkt skida men de flesta skidor kommer kännas helt annorlunda med din vikt, se till att få omdömen från andra "tungviktare" enbart (och inte MagLar såklart).

Rätt ny?
Teknik? Kan du åka med rena skär?
Rätt vass säger du men backar för recensionen på Katana, kanske klokt
För att få valuta av t.ex Katanan så bör man ha en bra teknik, annars bortkastade pengar
Mantran är lite mer lättåkt, Katana light, skön stabil skida med bra grepp och betydligt mer lättåkt än Katanan
//GC

Tack för fortsatta tips. Har vi några fler och kanske även från någon tung som jag? :)

Btw Kendon då?

Jockzor sa:
Tack för fortsatta tips. Har vi några fler och kanske även från någon tung som jag? :)

Btw Kendon då?
Tipsa kan man alltid men viktigare att veta hur bra och vass du är.
Hur feta skidor är du van att åka på?
Hur vill du att skidan skall bete dig?
Jäkligt mycket att fundera på
En AM skida kan vara allt från 80-120 mm och ha radier från 13-25 m men ändå kallas AM skida.
Vad gillar du? Och vad klara du av att utnyttja ? Är vass=fort eller vass=god teknik
Men några tips under 100 mm Extrem PT, Elan Magfire 82ti, Völkel Mantra, Völkel rtm84. Eller de flesta med dubbla titanal lager och över 180 cm fixar lätt 100+

GC

Okej får väl säga som det är då, har fasen inte åkt mycket alls. Men tror mig kunna bli rätt bra rätt fort, ganska våglig osv. Har nog hyffsad teknik. Ibland gillar jag korta skarpa svängar, ibland är det skönt med lite längre snabbare... Så en skida som fixar båda rätt bra vore trevligt. Sedan om det går åka skog, lite puder och lite hopp vore det fint.... :)

1. Bra pjäxor inhandlade hos en "riktig" alpinbutik som kan pjäxor
2. Hyr skidor eller provåk där tillfälle ges.
3. Träna teknik i FLACKA backar, att bröta på i branta backar ger inte mer än att man inte blir rädd för farten men inget för tekniken när man är ny på skidor
4. När du tränat och provkört så vet du nog lite bättre vad du tycker om hos en skida. Det finns ingen universalskida som fixar allt
5. Efter några år och med många skiddagar i benen har du nog hittat ett par skidor du tycker är världsbäst, eller två tre fyra olika par skidor

Men lägger du 2000 kr så får du ett par bra begagnade AM skidor eller till och med nya från en outlet. Vill slå ett slag för Elan, välbyggda bra skidor. Inte så hippa och därför prisvärda. Leta efter ett par Magfire 12, 14 eller TI 82 så har du en riktigt bra start

GC

Senast ändrad:
Har bra pjäxor och är inte en total Newb. Vill inte hyra skit grejor längre därav intresset för köp. Ska kolla up de tips som ligger just nu, thx

Jockzor sa:
Har bra pjäxor och är inte en total Newb. Vill inte hyra skit grejor längre därav intresset för köp. Ska kolla up de tips som ligger just nu, thx
Hyr inte skit då ? Tex på skistar kan du ju hyra extrem PT och testa dem själv.

Intressant ja för nån som väger betydligt mindre än du tror jag.
Titta i så fall på nån av Extrems projekt modeller t.ex projekt 100 eller hellre PT
Samma fabrik i Åre bygger både Extrem och Cmd
Gå in på areskidfabrik.se och kolla vad dom bygger där
Med din tyngd, om du vill kunna åka i pist och kommer utvecklas så snabbt som du hoppas så behöver du skidor med mycket metall i för att fixa detta

GC

Jockzor sa:
Om du bara hyrt skitgrejer är det lite surt men självförvållat, man får ofta vad man ber om, men det kan ju bara bli bättre
Köp vad som helst mellan 75-95 mm bredd, med dubbla lager titanal, mellan 15-19 m radie, rocker och runt 180 cm
Massor att välja på, ungefär lika och du åker in dig på dina skidor
Köp några du tycker är "tuffa" med dessa specifikationer så blir du inte missnöjd.
GC

Extrem PT låter sjukt nice. Mitt problem är dock att motivera den kostnaden. 7200 kr.......... Fan jag åker ju typ inte tillräckligt, har ett jobb som förekommer även på helg.... har dock cashen utan större probs men... Verkar inte finnas beggad

Någon med ett tips på liknande skida på Extrem PT?

Jag tycker att du ska titta på begagnat i det här läget. Ett par beggade skidor kan du få billigt och du slipper lägga ut onödiga slantar på ett par nya lagg som du ändå inte vet om du trivs med. Det tar ett tag innan man har en bild av vad man egentligen vill ha. Jag tycker också att du ska ta dig en funderare på om du inte ska komplettera med ett par 75-85mm mainstream pistskidor också. Även om de inte på något sätt är ett par allmountainskidor så är en smalare skida med 13-18m radie ett bra kompletterande verktyg att bygga sin teknik med. Har du möjlighet att nöta lite lågland tex, så är ett par gamla SL eller godtycklig 12-15m-skida perfekt för att träna teknik. Även en modern 85mm:are, tex Völkl RPM 84 eller Nordica FireArrow som länkas ovan är kanon för att utveckla sin åkning (och även därefter för den delen).

Jag tog en titt i begagnathögen och hittade två, som jag tycker, kanonalternativ. För båda gäller dock att Markerbindningen som ev medföljer är diplomatiskt uttryckt en svag komponent. Kitta med ett par gamla raklagg med en 997 Eq Salomonbindning för nån hundring och du är good to go. Ge skidorna en fullslip i en bra maskin och du har ett par välpresterande skidor för mycket rimliga pengar.

Völkl Gotama 190, 1000kr
https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=105327
En klassisk midfat som klarar allt. Den årsmodellen är dessutom en av dom hårdaste Gotama genom åren och därmed passar den utmärkt för dig.

Salomon Shogun 191, 1500kr
https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=105188
Lite tiprocker i ett annars stabilt bygge med lite titanal på vägen. Väldämpat och bra för en stor åkare.

CMD är riktigt trevliga skidor, men de passar inte dig alls. De är för mjuka för din vikt utan minsta tvekan. Annars är som tidigare nämnts titanalbestyckade skidor ett bra val för tungviktare och då är flera av Åre Skidfabriks modeller tänkbara. Extrem PT som nämnts innan är en kanonskida tex.

Senast ändrad:
Intressant MnO. Måste ta mig en rejäl funderare. Kanske borde gå billigt innan ja köper dyrt.

En fråga Angående Kendon. Skulle ni rekommendera 184 cm eller 191? kanske kan få i ett par beggade. Vad tror ni om skidan annars?

Tillbaka
Topp