HJÄLP med längd på Armada JP-JU

erisve

Ny medlem
Tja, sitter å funderar på vilken längd jag ska beställa av dessa armada JP skidor.
Jag är 177 cm lång och väger ca 72 kg. Jag åker väldigt mkt olika sorters offpist allt från skare till puder. Skulle säga att jag är avancerad åkare. Men jag har tidigare åkt med ganska korta skidor.
Dessa finns i antingen 178 eller 188. Vilken tror ni skulle passa bäst till mig?
Kommer det kännas klumpigt med 188 eftersom jag är van vid kortare skidor eller går det fort att vänja sig?

tacksam för hjälp!

Jag brukar tänka såhär - kolla på en linjal hur mkt 10cm är. Sen ser du hur mkt det blir på en skida. Inte så mkt va? Hehe, så brukar jag resonera, säkert lite bonnigt :)

Bara för att göra det klart för alla, jag bor i Helsingborg. Är INTE bonne :)

Senast ändrad:
188 skulla jag säga... det är en ruskigt mjuk skida, o lite mer massa för stabilitet e inte fel, det extra flytet det ger e ju också en välkommen bonus, den är lätt, o inga problem att kasta runt i längsta längden... får tänka på att den har monster twin också... den är ju faktiskt mer uppböjd i bakänden, du tappar en hel del åkyta på det.

såför mig är det inget snack, gå på den längsta längden, e ju en backcuntry skida inga park lagg....

kan kanske kännas lite långt i några åk men lovar att duvänjer dig fort o e glad över det extra...

// jonas

håller med ovanstående, kör på 188, de är ändå bland de lättaste puderskidor som finns på marknaden så att de är lite längre kommer nog inte påverka dig.

1.88 helt klart om du bara ute efter puderåkning..Som det står i överstående inläggen är denna skida otrolig mjuk och lätt,fast det gör att skidan bara blir stängd till OP fast du bra OP istället för ett par halvtaksiga OP och pist skidor.

Over and Out
The man,the myth,the legend

Senast ändrad:
plus att i parken vill du inte vara där e så konstigt folk,alla ärver kläder där t.ex.!! kör på 188cm

Åker personligen på Goodha 191 som har samma mått som JvJ men 3cm längre än 188:an och skulle verkligen inte vilja ha den kortare. Funkar helt ok i parken också.
Om du känner att den är aningens lång så kan du strunta i att bakmontera den, då har du en mycket lätthanterlig skida som fortfarande går fint i offpisten.

Mina är en hel del hårdare än JvJ också.

ok, tack för alla svar!
Menar ni att denna är så mjuk att det kommer bli svårt att köra när det inte är puder? asså typ skare? Finns det risk för att den kommer kännas fladdrig?
Hur är denna skida jämfört med t.ex. K2 Seth 07/08?

skulle säga det ja.. det är en av dom mjukare skidorna jag har kännt på...
som uttern säger är Goodha 191 ett bra aldenaternativ, finns med 2 olika flex,
kolla recentionerna här på freeride för lite riktmärken... har inte testat sethen, men det är säker en trevlig skida, ska tydligen vara mycket lättåkt... mer vet jag inte tyvärr.

Ok, jag har inte hittat nån recension på dom, men i skiddatabasen så står det att denna skida behärskar alla olika underlag i alla sorts terränger, men detta är ju enligt JP själv då så det kanske vore konstigt om det stog nåt annat.

Nån annan som har sett en recension på dessa nånstans? Tidning eller internet?

Kolla Freeskier Magazines buyer's guide eller vad deras utrustningsdel heter... Där finns praktiskt taget allt med!

Skidan är mjuk, vilket gör att den troligtvis lär upplevas som lite otrevlig i hård pist eller hård offpist... Men köper man JP vs. J så köper man den för att köra djupt puder, inte svensk offpist...

Förhoppningsvis kommer jag kunna provköra den under jul/nyår i djupt puder...

i senaste fri flyt finns jp vs. ju med och de skriver att den är 192 cm.
har själv -06 jp vs. ju i 188 el vad det nu är. och om man gillar att åka allt, främst
i sverige, så finns det betydligt bättre skidor. dock är den kul i lössnö lek.
den är ju väldigt lätt, plus att jag kör min något med monterad på mitten, så den känns inte så lång.
men jag är något större än dig och van med längre skidor.
så jag skulle säga 188:an till dig. jävligt kul skida för skogsåkning.
men kolla upp goodhan också.

Senast ändrad:
Ok, Fan svårt val som vanligt=) Jag kommer ju mest åka nere i alperna men det blir ju några veckor per säsong och inte så mkt mer och då är det svårt att planera så att man alltid får puder.
Men men, Jag har ju ett par vanliga park skidor som fungerar väldigt bra i de flesta förhållanden som jag alltid kan komlettera med när det är kass snö..
Så det kan nog vara ett bra köp, dom lär ju fungera grymt när förhållandena är bra så.

Tillbaka
Topp