Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Hjälp med offpistskidor som går att hitta begagnat
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="HitMe" data-source="post: 305615" data-attributes="member: 13245"><p>Som jag tolkar din fråga tänker du dig att ha kvar dina Santiago (elelr komplettera med motsvarande allroundskida) och ha de nya som "renodlade puderlagg". Då inställer sig ändå ett val. Skidor som Gotama är bra i puder men samtidigt också mycket bra i pist. Med en sådan skida har man inge problem att plocka 1500 fallhöjd pist i 100 blås storslalom när det bär hemåt efter dagens offpiståk. Gotaman (och många liknande skidor) är alltså visserligen helt OK i närmast all offpist men egentligen snarast en allroundskida med dagens mått mätt. Vill man gå på en mer utpräglad offpist skida handlar det antingen om att gå upp i dimensioner (110+ i midjan) ala Völkl Sumo och/eller gå å¨en mer extrem puderdesignad skida (Völkl Sanouk eller pontoonliknande skapelser).</p><p></p><p></p><p>Själv har jag i många år Kört en Völkl Explosiv 190 som mina huvudskidor och det är en rätt styv skida med 95mm midja. Ändå är det bara vid ett fåtal tillfällen som jag kännt att den rent flytmässigt begränsat mig. Det måste till upp mot 40cm riktig kallsnö. Explosiven är visserligen som standard rätt bakmonterad och det gör den rätt att man i det längts slipper dyktendenser mm.</p><p></p><p>Om man (som jag gjort) jämför Explosiven (eller Gotaman som i sammanhanget bara är marginellt bredare) med Sanouk (110mm midja och rak skärning med i sin flex kanske den mest puderoptimerade skidan som tillverkats) så är det i 95% av allt puderföre mest känslan som skiljer. I förhållanden från att man inte längre slår igenom till underlaget till förhållanden där det börjar räknas som "extremt fluffigt" kan mna göra ungefär samma saker på de olika skidorna. Man kan alltså åka likadant men man får totalt olika respons. Sanouken blir på något sätt lika naturligt "carvig" i lössnö som en pistskida är i pist - fast i Sanoukens fall är det med skidans flex man initierar stäng, inte med skärningen. Fast efter ett par dagar när det bli svårt att hitta helt rena ytor och det redan körda börjar bli lite puckligt och hårda till sig här och där blir börjar Sanouken helt klart tappa effektivitet och det är grymt skönt att byta till Explosiven.</p><p></p><p>Så, vad har denna närmast privata utläggning at göra med dittt val? Inte mycket kanske, men det kan kanske vara en lite bakgrund till mina råd nedan. Jag skulle säga att du har tre-fyra möjligheter.</p><p></p><p>1. En allroundskida som Gotama med 100-105mm midja. Funkar till allt och i praktiken kanske den av praktiskta skäl tom ersätter din nuvarande skida.</p><p></p><p>2. En biffigare variant av 1, dvs skidor med skärning fast lite mer bredd. Det finns (och kommer) ett gäng skidor med 110mm midja och jag vet att den residenta breddskidsexperten MnO t ex lovprisade Nordica Supercharger Blower. Här får du flyt tack vara breddan, med och även bra pistegenskaper så länge det finns plats nog att åka fort. Jag såg en supercharger Blower till salu här på freeride för bara ett par dagar sedan.</p><p></p><p>3. Riktigt breda skidor med skärning ala Sumo. Pist kommer fortfarande funka, men blir allt jobbigare, speciellt om det är lite hårt. Jag har inte erfarenhet nog att säga hur mycket flyt man tjänar relativt kategori 3. Ett konkret förslag är Völkl SUMO som man hittar begagnat ibland.</p><p></p><p>4. Utpräglade pow-skidor med inverterad skärning och spann. Du säger explicit att du INTE vill gå så långt och då är nog Völkl Sanouk det närmaste man kan komma. Sanouk hittar man fortfarande begagnad då och då och det är verkligen en fantastisk puderskida, men som jag antyder ovan behöver man ett komplement. Visserligen tar man sig med hedern i behåll nedför pisten med den (lite jobbigare att hänga på polarnas expressfart bara), men att ladda på i hårdnande uppkörda offpistförhållanden är inte vad Sanouken gillar.</p><p></p><p>HitMe</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="HitMe, post: 305615, member: 13245"] Som jag tolkar din fråga tänker du dig att ha kvar dina Santiago (elelr komplettera med motsvarande allroundskida) och ha de nya som "renodlade puderlagg". Då inställer sig ändå ett val. Skidor som Gotama är bra i puder men samtidigt också mycket bra i pist. Med en sådan skida har man inge problem att plocka 1500 fallhöjd pist i 100 blås storslalom när det bär hemåt efter dagens offpiståk. Gotaman (och många liknande skidor) är alltså visserligen helt OK i närmast all offpist men egentligen snarast en allroundskida med dagens mått mätt. Vill man gå på en mer utpräglad offpist skida handlar det antingen om att gå upp i dimensioner (110+ i midjan) ala Völkl Sumo och/eller gå å¨en mer extrem puderdesignad skida (Völkl Sanouk eller pontoonliknande skapelser). Själv har jag i många år Kört en Völkl Explosiv 190 som mina huvudskidor och det är en rätt styv skida med 95mm midja. Ändå är det bara vid ett fåtal tillfällen som jag kännt att den rent flytmässigt begränsat mig. Det måste till upp mot 40cm riktig kallsnö. Explosiven är visserligen som standard rätt bakmonterad och det gör den rätt att man i det längts slipper dyktendenser mm. Om man (som jag gjort) jämför Explosiven (eller Gotaman som i sammanhanget bara är marginellt bredare) med Sanouk (110mm midja och rak skärning med i sin flex kanske den mest puderoptimerade skidan som tillverkats) så är det i 95% av allt puderföre mest känslan som skiljer. I förhållanden från att man inte längre slår igenom till underlaget till förhållanden där det börjar räknas som "extremt fluffigt" kan mna göra ungefär samma saker på de olika skidorna. Man kan alltså åka likadant men man får totalt olika respons. Sanouken blir på något sätt lika naturligt "carvig" i lössnö som en pistskida är i pist - fast i Sanoukens fall är det med skidans flex man initierar stäng, inte med skärningen. Fast efter ett par dagar när det bli svårt att hitta helt rena ytor och det redan körda börjar bli lite puckligt och hårda till sig här och där blir börjar Sanouken helt klart tappa effektivitet och det är grymt skönt att byta till Explosiven. Så, vad har denna närmast privata utläggning at göra med dittt val? Inte mycket kanske, men det kan kanske vara en lite bakgrund till mina råd nedan. Jag skulle säga att du har tre-fyra möjligheter. 1. En allroundskida som Gotama med 100-105mm midja. Funkar till allt och i praktiken kanske den av praktiskta skäl tom ersätter din nuvarande skida. 2. En biffigare variant av 1, dvs skidor med skärning fast lite mer bredd. Det finns (och kommer) ett gäng skidor med 110mm midja och jag vet att den residenta breddskidsexperten MnO t ex lovprisade Nordica Supercharger Blower. Här får du flyt tack vara breddan, med och även bra pistegenskaper så länge det finns plats nog att åka fort. Jag såg en supercharger Blower till salu här på freeride för bara ett par dagar sedan. 3. Riktigt breda skidor med skärning ala Sumo. Pist kommer fortfarande funka, men blir allt jobbigare, speciellt om det är lite hårt. Jag har inte erfarenhet nog att säga hur mycket flyt man tjänar relativt kategori 3. Ett konkret förslag är Völkl SUMO som man hittar begagnat ibland. 4. Utpräglade pow-skidor med inverterad skärning och spann. Du säger explicit att du INTE vill gå så långt och då är nog Völkl Sanouk det närmaste man kan komma. Sanouk hittar man fortfarande begagnad då och då och det är verkligen en fantastisk puderskida, men som jag antyder ovan behöver man ett komplement. Visserligen tar man sig med hedern i behåll nedför pisten med den (lite jobbigare att hänga på polarnas expressfart bara), men att ladda på i hårdnande uppkörda offpistförhållanden är inte vad Sanouken gillar. HitMe [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Hjälp med offpistskidor som går att hitta begagnat
Tillbaka
Topp