Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Hjälp med offpistskidor som går att hitta begagnat
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="HitMe" data-source="post: 305770" data-attributes="member: 13245"><p>Allt (nästan) går att kompensera med åkteknik, men en skida med lite dryga 80mm midja som dessutom (gissar jag) är reletivt frammonterad gör inte direkt offpiståkningen lättare jämfört med mer "moderna" alternativ. </p><p></p><p>Jämför du mellan 1 och 2 är bara frågan hur långt du vill gå. Ju pudrigare förhållanden desto mer fördel kommer du ha av mer flyt. Det blir inte bara enklare att ladda utan egentligena enklare att göra allting. I pist kommer det vara precis omvänt. Om du kommer från en Santiago är därför min gissning att det bästa blir en skida i Gotama-klass (helst modellen 06-07). Speciellt om du i praktiken kommer ha den som endaskida. </p><p></p><p>Åker du mycket eller spenderar längre tider än enstaka veckor i alperna eller motsvarande är det i det långa loppet inte fel med två par bra lagg. Kan du tänka dig det så är en Gotama (för de flesta) lite för mycket en mittenskida, dvs det kan vara mer vettting ett gå "all out" och köpa en Blower eller liknande nu och sedan räkna med att komplettera med en skida som t ex Völkl Mantra 184 (som jag själv tycker är grymt allround - så allround att den nästan blir tråkig).</p><p></p><p>Alternativet är förståss att sälja Santiagon och börja med en Mantra (som inte är så mycket fetare, men ändå i praktiken lever i en helt annan klass) och sedan känna dig för lite i pudret för att komma på vilken nästa, ännu mer puderanpassade skida, skall bli (såg ett par sprillans Mantra 06 med Marker 14 för 4 papp idag - i Sverige...)</p><p></p><p>HitMe</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="HitMe, post: 305770, member: 13245"] Allt (nästan) går att kompensera med åkteknik, men en skida med lite dryga 80mm midja som dessutom (gissar jag) är reletivt frammonterad gör inte direkt offpiståkningen lättare jämfört med mer "moderna" alternativ. Jämför du mellan 1 och 2 är bara frågan hur långt du vill gå. Ju pudrigare förhållanden desto mer fördel kommer du ha av mer flyt. Det blir inte bara enklare att ladda utan egentligena enklare att göra allting. I pist kommer det vara precis omvänt. Om du kommer från en Santiago är därför min gissning att det bästa blir en skida i Gotama-klass (helst modellen 06-07). Speciellt om du i praktiken kommer ha den som endaskida. Åker du mycket eller spenderar längre tider än enstaka veckor i alperna eller motsvarande är det i det långa loppet inte fel med två par bra lagg. Kan du tänka dig det så är en Gotama (för de flesta) lite för mycket en mittenskida, dvs det kan vara mer vettting ett gå "all out" och köpa en Blower eller liknande nu och sedan räkna med att komplettera med en skida som t ex Völkl Mantra 184 (som jag själv tycker är grymt allround - så allround att den nästan blir tråkig). Alternativet är förståss att sälja Santiagon och börja med en Mantra (som inte är så mycket fetare, men ändå i praktiken lever i en helt annan klass) och sedan känna dig för lite i pudret för att komma på vilken nästa, ännu mer puderanpassade skida, skall bli (såg ett par sprillans Mantra 06 med Marker 14 för 4 papp idag - i Sverige...) HitMe [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Hjälp med offpistskidor som går att hitta begagnat
Tillbaka
Topp