Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Snowboard
"Hjälp" med parkbräda
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Kaskar" data-source="post: 832552" data-attributes="member: 66286"><p>Jag är visserligen borderline puderräv och åker bara park när det är plusgrader, och jag har en fäbless för långa brädor. Viktrekommendationen tillverkarna har fattar jag inte vad den är tillför. Det beror ju helt på vilket flex man vill ha, så gå hellre på vilket flex brädan har. </p><p></p><p> Jag tycker att om du är 190/90 så kan du titta på brädor runt 160-164. Du har en hög tyngdpunkt så en bräda över 160 behöver inte alls vara en puderkanon bara för att alla tillverkare tycker att det är så.</p><p></p><p>Visst, en kort bräda ger lägre swingweight, alltså lättare att snurra med, men om du är så lång kommer du köra med ganska bred stance och därför få väldigt lite tail och nos. Med kort tail och nos blir det mycket svårare att rädda upp landningar man inte stompar. Eftersom du har så lite nos/tail, om du får tex bakvikt i en landning så kommer tailen släppa mycket fortare. Ett hårdare flex spelar ju även roll i detta. En mjuk bräda ger samma resultat, den viker sig för lätt om du får bakvikt. Så jag tycker nog du ska satsa på lite hårdare flex också.</p><p></p><p>Jag är 186cm, 1 deciton(säg 10kg mindre för 10 år sen) När jag åkte som mest hopp, för 10 år sen, så åkte jag på kortare brädor men insåg ganska snabbt att att jag klotade alldeles för mycket landningar när jag landade med bakvikt och brädan bara sprätte bort för mig. När jag skaffade längre brädor så var det bara att slänga upp armarna och min längre tail räddade mig och jag kunde åka ut i landningen.</p><p></p><p>Idag kör jag på 166 och jag tycker det är en allroundbräda, jag kan fortfarande tycka att jag har för lite tail(men jag kör ju bakmonterat, puderräv som jag nästan är)</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Kaskar, post: 832552, member: 66286"] Jag är visserligen borderline puderräv och åker bara park när det är plusgrader, och jag har en fäbless för långa brädor. Viktrekommendationen tillverkarna har fattar jag inte vad den är tillför. Det beror ju helt på vilket flex man vill ha, så gå hellre på vilket flex brädan har. Jag tycker att om du är 190/90 så kan du titta på brädor runt 160-164. Du har en hög tyngdpunkt så en bräda över 160 behöver inte alls vara en puderkanon bara för att alla tillverkare tycker att det är så. Visst, en kort bräda ger lägre swingweight, alltså lättare att snurra med, men om du är så lång kommer du köra med ganska bred stance och därför få väldigt lite tail och nos. Med kort tail och nos blir det mycket svårare att rädda upp landningar man inte stompar. Eftersom du har så lite nos/tail, om du får tex bakvikt i en landning så kommer tailen släppa mycket fortare. Ett hårdare flex spelar ju även roll i detta. En mjuk bräda ger samma resultat, den viker sig för lätt om du får bakvikt. Så jag tycker nog du ska satsa på lite hårdare flex också. Jag är 186cm, 1 deciton(säg 10kg mindre för 10 år sen) När jag åkte som mest hopp, för 10 år sen, så åkte jag på kortare brädor men insåg ganska snabbt att att jag klotade alldeles för mycket landningar när jag landade med bakvikt och brädan bara sprätte bort för mig. När jag skaffade längre brädor så var det bara att slänga upp armarna och min längre tail räddade mig och jag kunde åka ut i landningen. Idag kör jag på 166 och jag tycker det är en allroundbräda, jag kan fortfarande tycka att jag har för lite tail(men jag kör ju bakmonterat, puderräv som jag nästan är) [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Snowboard
"Hjälp" med parkbräda
Tillbaka
Topp