Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Hjälp med skidköp!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Lima-ko" data-source="post: 233413" data-attributes="member: 15091"><p>juvve: Först en stor applåd till dig, om man nu ska skriva ett inlägg och fråga om råd inför ett framtida skidköp så är det här inlägget ett skolboksexempel. Varför?</p><p><strong>-Detaljerad fakta om hur du åker och vad för sorts åkning du ska åka</strong></p><p><strong>-Vad du kan tänka dig att tumma på/kompromissa, för ska man bara ha 1 par skidor så kommer man att få kompromissa, så är det bara.</strong></p><p></p><p>En twintip kommer aldrig vara så bra som en skicross, slalom eller storslalomskida i pisten. Samtidigt kommer en twintip aldrig vara så bra som en fet offpistskida i pudret. Men ska man bara ha 1 par skidor så måste man tumma, och nu kan du tänka dig att tumma bort trickegenskaperna.</p><p>Faktum är att för att landa bakåt i mindre hopp i parken så behövs det inte speciellt mycket uppböjd bak, det räcker ofta med lite "turn up tail" som många lagg för friåkning i pist har, á la Ross Banditserie. Ja, man kan till och med dra av en 180 med ett par vanliga pistlagg, så tillvida hoppet inte är så stort. Och att bara åka baklänges med ett par helt vanliga pistskidor med platt bak, i pisten, är inga problem alls.</p><p></p><p>Jag berättar en liten historia:</p><p>Som skidlärare i Jackson Hole är åkningen självklart inriktad på puder men alla dagar ligger inte pudret till midjan. Jag har "bara" med mig 2 par lagg då packningen inte tillåter mer. Min setup, Rossignol B4 185 cm vs. Head iXRC 1200 sw 177 cm, både monterade långt bak, eller ja, enligt normal montering.</p><p>Båda funkar i midjedjupt puder men <strong>B4 vinner såklart</strong>, att åka på botten av pudret funkar men blir för jobbigt i längden. </p><p>Båda funkar i pisten men <strong>Headen är så mkt kvickare och roligare framförallt i mellanstora svängar på skär</strong>, B4 är förvånasvärt kvick i kortsväng.</p><p>Båda funkar i pipen men där <strong>vinner också Headen för att den är så mkt kvickare från kant till kant</strong>, om man inte behöver landa bakåt, men vem behöver det, högst vinner.</p><p>Båda funkar i parken men <strong>B4 vinner</strong> för att de railar jag (vill jag inte göra med Headen) och de känns stabilare om det är lite mjukare och man ska landa bakåt.</p><p>Båda funkar i puckeln men där <strong>vinner Headen också</strong>, åtminstone om vi pratar "zipperline-tävlingspuckel-köra rakt ner i fallinjen teknik", vid stora svängar med hög fart om det är lite mjukare <strong>vinner B4</strong> för att den snällare svängradien i kombination med det mjukare flexet är mer förlåtande.</p><p>B4-iXRC 1200 4-3. Skulle jag således bli tvungen att plocka bort ett par lagg skulle det bli Headen, men då för att jag åker i Jackson Hole och där prioriter puderegenskaperna. I Sverige hade scenariot sett helt annorlunda ut.</p><p></p><p>En liknade histora för dig skulle kunna vara en bra, välbyggd, ganska styv twintip mot en butiksskicrossskida med lite uppböjd bak.</p><p></p><p></p><p>Just den meningen tycker jag talar stort för det senare, i lite längre längd än vad du brukar ha för lite extra flyt i opreparerad snö. Alla tillverkade som finns med på världscupen i alpint har en sådan skida:</p><p>Atomic - Supercross 11</p><p>Dynastar - Skicross/Contact 11</p><p>Elan - Speedwave 14 </p><p>Fischer - Worldcup RC</p><p>Head - iXRC 1200 sw </p><p>K2 - Cross Comp</p><p>Kneissl - Super Moto</p><p>Nordica - Speed Machine Mach 3</p><p>Rossignol - X-Fight 1 Oversize/Zenith Z9 Ti Oversize</p><p>Salomon - Crossmax W 12 </p><p>Stöckli - Cross Pro II </p><p>Völkl - Supersport Allstar </p><p>Detta var alla "top of the line" modeller men det finns i mjukare och snällare versioner också. Nu säger kanske vissa, varför inte ta en allroundskida som Ross B2-B3, ja, är du i de tankarna så tycker jag lika gärna att du kan välja en twintip (för tar du rätt tt sä är de lika bra i pisten och offpisten som en sådan skida), och då får du fulltwin istället.</p><p></p><p>Nyttja den här mallen för att få reda på hur ungefär långa skidor du kan välja <a href="https://www.freeride.se/content/92/" target="_blank">https://www.freeride.se/content/92/</a></p><p></p><p>Så, jäklars vad långt det blev, och vad lång tid det tog, men bra blev det.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Lima-ko, post: 233413, member: 15091"] juvve: Först en stor applåd till dig, om man nu ska skriva ett inlägg och fråga om råd inför ett framtida skidköp så är det här inlägget ett skolboksexempel. Varför? [b]-Detaljerad fakta om hur du åker och vad för sorts åkning du ska åka -Vad du kan tänka dig att tumma på/kompromissa, för ska man bara ha 1 par skidor så kommer man att få kompromissa, så är det bara.[/b] En twintip kommer aldrig vara så bra som en skicross, slalom eller storslalomskida i pisten. Samtidigt kommer en twintip aldrig vara så bra som en fet offpistskida i pudret. Men ska man bara ha 1 par skidor så måste man tumma, och nu kan du tänka dig att tumma bort trickegenskaperna. Faktum är att för att landa bakåt i mindre hopp i parken så behövs det inte speciellt mycket uppböjd bak, det räcker ofta med lite "turn up tail" som många lagg för friåkning i pist har, á la Ross Banditserie. Ja, man kan till och med dra av en 180 med ett par vanliga pistlagg, så tillvida hoppet inte är så stort. Och att bara åka baklänges med ett par helt vanliga pistskidor med platt bak, i pisten, är inga problem alls. Jag berättar en liten historia: Som skidlärare i Jackson Hole är åkningen självklart inriktad på puder men alla dagar ligger inte pudret till midjan. Jag har "bara" med mig 2 par lagg då packningen inte tillåter mer. Min setup, Rossignol B4 185 cm vs. Head iXRC 1200 sw 177 cm, både monterade långt bak, eller ja, enligt normal montering. Båda funkar i midjedjupt puder men [b]B4 vinner såklart[/b], att åka på botten av pudret funkar men blir för jobbigt i längden. Båda funkar i pisten men [b]Headen är så mkt kvickare och roligare framförallt i mellanstora svängar på skär[/b], B4 är förvånasvärt kvick i kortsväng. Båda funkar i pipen men där [b]vinner också Headen för att den är så mkt kvickare från kant till kant[/b], om man inte behöver landa bakåt, men vem behöver det, högst vinner. Båda funkar i parken men [b]B4 vinner[/b] för att de railar jag (vill jag inte göra med Headen) och de känns stabilare om det är lite mjukare och man ska landa bakåt. Båda funkar i puckeln men där [b]vinner Headen också[/b], åtminstone om vi pratar "zipperline-tävlingspuckel-köra rakt ner i fallinjen teknik", vid stora svängar med hög fart om det är lite mjukare [b]vinner B4[/b] för att den snällare svängradien i kombination med det mjukare flexet är mer förlåtande. B4-iXRC 1200 4-3. Skulle jag således bli tvungen att plocka bort ett par lagg skulle det bli Headen, men då för att jag åker i Jackson Hole och där prioriter puderegenskaperna. I Sverige hade scenariot sett helt annorlunda ut. En liknade histora för dig skulle kunna vara en bra, välbyggd, ganska styv twintip mot en butiksskicrossskida med lite uppböjd bak. Just den meningen tycker jag talar stort för det senare, i lite längre längd än vad du brukar ha för lite extra flyt i opreparerad snö. Alla tillverkade som finns med på världscupen i alpint har en sådan skida: Atomic - Supercross 11 Dynastar - Skicross/Contact 11 Elan - Speedwave 14 Fischer - Worldcup RC Head - iXRC 1200 sw K2 - Cross Comp Kneissl - Super Moto Nordica - Speed Machine Mach 3 Rossignol - X-Fight 1 Oversize/Zenith Z9 Ti Oversize Salomon - Crossmax W 12 Stöckli - Cross Pro II Völkl - Supersport Allstar Detta var alla "top of the line" modeller men det finns i mjukare och snällare versioner också. Nu säger kanske vissa, varför inte ta en allroundskida som Ross B2-B3, ja, är du i de tankarna så tycker jag lika gärna att du kan välja en twintip (för tar du rätt tt sä är de lika bra i pisten och offpisten som en sådan skida), och då får du fulltwin istället. Nyttja den här mallen för att få reda på hur ungefär långa skidor du kan välja [URL]https://www.freeride.se/content/92/[/URL] Så, jäklars vad långt det blev, och vad lång tid det tog, men bra blev det. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Hjälp med skidköp!
Tillbaka
Topp