Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Hjälp med skidor (jag vet det är 100ade tråden iår
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 925548" data-attributes="member: 12152"><p>En modern skida som man ur en säsongares perspektiv kan kalla för en allroundskida med offpistfokus har ett midjemått på mellan 110 och 125mm skulle jag säga. Bredare än så och du kommer in skidor som är mer ren puderfokus. Dom här säsongerna du pratar om, är det tio år sen eller nåt sånt? I så fall har det hänt en del sen dess när det gäller skidbredd. Om du menar att du har säsongat nyligen så är det för mig en gåta hur du kan göra TVÅ alpsäsonger och ändå inte ha den minsta koll ens på grundgeometri för moderna offpistskidor. </p><p></p><p>Du är skapligt normalbyggd med en vikt som är strax över medel, men ändå inte särskilt tung. Råden till dig kommer i princip bli identiska med alla andra trådar av den här typen. Utgå från 115mm midja och välj sedan ut ett antal alternativ utifrån vad du vill ha när det gäller svängradie, styvhet, stabilitet och kanske framförallt monteringspunkt och balans. Lite letande på forumet i tio min och du kommer att hitta några vettiga alternativ enkelt. Att satsa på en 83mm Nomad är HELT off. Visst är det en avlång sak med belag under, så du kommer ju att ta dig fram även i puder med den, men i jämförelse med moderna offpistbetonade skidor med rocker så är det en ENORM skillnad. 83mm är att klassa som en ren pistskida med en ytterst begränsad allmountainpotential. </p><p></p><p>Snabb breddguide:</p><p>Under 100mm: Finns ingen som helst anledning att välja om man har den minsta vilja att åka offpist.</p><p>Ca 100mm: Du vill inte släppa kant-kant-rappheten i pisten, och accepterar att kompromissa med ganska mycket offpistflyt. Bra bredd för åkare som bara åker i Sverige. Tiprocker är vanligt och underlättar i puder och skitsnö.</p><p>Ca 110mm: Fortfarande inte fullt ut flyt om inte skidan är rejält rockad, men det börjar närma sig. Allround med ett uns extra pistprestanda.</p><p>Ca 115mm: Enligt mig lagom för allroundbruk. Bra bredd för en everyday för en bummare. Rätt rocker ger fullt tillräckligt flyt för i princip all typ av snö och snödjup. Känns inte för bred i pisten (lite beroende på konstruktion och form såklart dock).</p><p>Ca 120mm: Man börjar känna av bredden som en nackdel i pisten, men fortfarande väldigt allround. Bra flyt. </p><p>Ca 125mm: "Breddvrid" i fötterna klart kännbart. Med rätt rocker börjar man kunna beskriva flytet som fantastiskt. </p><p>130+mm: Skidor som oftast fortfarande går att ta sig fram i pisten med acceptabelt, men det blir mer en transport till nästa linje än underhållning. Vulgärt flyt.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 925548, member: 12152"] En modern skida som man ur en säsongares perspektiv kan kalla för en allroundskida med offpistfokus har ett midjemått på mellan 110 och 125mm skulle jag säga. Bredare än så och du kommer in skidor som är mer ren puderfokus. Dom här säsongerna du pratar om, är det tio år sen eller nåt sånt? I så fall har det hänt en del sen dess när det gäller skidbredd. Om du menar att du har säsongat nyligen så är det för mig en gåta hur du kan göra TVÅ alpsäsonger och ändå inte ha den minsta koll ens på grundgeometri för moderna offpistskidor. Du är skapligt normalbyggd med en vikt som är strax över medel, men ändå inte särskilt tung. Råden till dig kommer i princip bli identiska med alla andra trådar av den här typen. Utgå från 115mm midja och välj sedan ut ett antal alternativ utifrån vad du vill ha när det gäller svängradie, styvhet, stabilitet och kanske framförallt monteringspunkt och balans. Lite letande på forumet i tio min och du kommer att hitta några vettiga alternativ enkelt. Att satsa på en 83mm Nomad är HELT off. Visst är det en avlång sak med belag under, så du kommer ju att ta dig fram även i puder med den, men i jämförelse med moderna offpistbetonade skidor med rocker så är det en ENORM skillnad. 83mm är att klassa som en ren pistskida med en ytterst begränsad allmountainpotential. Snabb breddguide: Under 100mm: Finns ingen som helst anledning att välja om man har den minsta vilja att åka offpist. Ca 100mm: Du vill inte släppa kant-kant-rappheten i pisten, och accepterar att kompromissa med ganska mycket offpistflyt. Bra bredd för åkare som bara åker i Sverige. Tiprocker är vanligt och underlättar i puder och skitsnö. Ca 110mm: Fortfarande inte fullt ut flyt om inte skidan är rejält rockad, men det börjar närma sig. Allround med ett uns extra pistprestanda. Ca 115mm: Enligt mig lagom för allroundbruk. Bra bredd för en everyday för en bummare. Rätt rocker ger fullt tillräckligt flyt för i princip all typ av snö och snödjup. Känns inte för bred i pisten (lite beroende på konstruktion och form såklart dock). Ca 120mm: Man börjar känna av bredden som en nackdel i pisten, men fortfarande väldigt allround. Bra flyt. Ca 125mm: "Breddvrid" i fötterna klart kännbart. Med rätt rocker börjar man kunna beskriva flytet som fantastiskt. 130+mm: Skidor som oftast fortfarande går att ta sig fram i pisten med acceptabelt, men det blir mer en transport till nästa linje än underhållning. Vulgärt flyt. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Hjälp med skidor (jag vet det är 100ade tråden iår
Tillbaka
Topp