Hjälp med skidor

tombola

Ny medlem
Hjälp med skidor
Tja vet att det skrivs mängder av dessa trådar, har sökt men inte riktigt hittat svaret jag söker, är ny här så sorry om jag postat fel ;)

Ska flytta norr ut för att plugga så de kommer blir mer skidåkning....
Innan har jag bara hyrt skidor men nu ska jag köpa mitt första par, är 184 cm lång väger ca 90-95 kilo, har åkt 1-2 veckor om året, är en typisk medel åkare som 90% åker i pisten.

Söker en skida som passar en medelåkare som ändå går utvecklas lite på, jag bryr mig inte om märket så mycket och vill ha mycket skida för pengarna då student ekonomin inte e den bästa ;)

Hjälp med skidor
Hur vill du utvecklas i din åkning? Mot att bli en riktit pistsmiskare med klockrena carvingsvängar, eller vill du söka dig mot offpisten? Hopp eller inte?

Var ska du flytta?

Hjälp med skidor
Lära mig åka bättre i pisten är det jag vill offpist har aldrig vart min grej....
Flyttar från Göteborg till Umeå.

Hjälp med skidor
Satsa på ett par begagnade storslalomskidor (racelagg) från en tjej, det är det absolut bästa du kan få tag på och kan ofta bli relativt billigt. Kolla upp med slalomklubben i Umeå eller dylikt.

Hjälp med skidor
Att kolla beggade tävlingsskidor tycker jag med låter bra. Personligen gillar jag feta svängar, gör du det med är det storslalom som gäller. Åker själv på lite bredare skidor normalt men provade massa pistskidor i vinter och fastnade för Kneissl White star (tävlingsklass i storslalom), de var grymt bra. Om du nu planerar att åka lite mera är väl bästa tipset att inte köpa skidor som uttalat är för "nybörjare" eller "medel åkaren" om du ska kunna utvecklas och inte tröttna efter några veckor.

Tillbaka
Topp