Hjälp med skidval!

LazBoy

Ny medlem
Hjälp med skidval!
Hej på er!

Nu har jag insett att det är dags att ta och köpa sig ett par egna skidor, efter att ha hyrt i alla år. Men då kommer ju frågan: Vad fan ska man välja? Det är ju en djungel med skidor!

Jag är ute efter en allsidig pistskida, som inte ger vika för mycket när man vill gasa på ordentligt. Jag har dom senaste två åren hyrt samma skida: Völkl Racetiger RC 183cm. Jag gillar den skarpt i höga farter, men jag tycker inte alls att den fungerar för mig vid glidaråkning eller i uppkörda svenska backar.

Jag skulle säga själv att jag ligger övre medel/undre avancerad i min åkteknik och det blir väl ett par veckor om året på skidor. Jag är 1.94 lång och väger omkring 100kg. Jag åker nästan uteslutande piståkning.

Dom skidor jag har sneglat lite på nu är t.ex.:
Head Peak 78
Dynastar Legend 80
Atomic GS12

Ja, ni får gärna komma med fler förslag, tala om vad ni tycker eller ställa kompletterande frågor om jag är otydlig på nån punkt!

//Marcus

Hjälp med skidval!
om du typ bara kör pist och tänker mest på svängarna och sånt, borde du ju iaf ha ganska hårda/styva skidor...
Jag vet inte hur skidorna som du skrev är, men det är väl bara att gå in i närmaste sport/skidbutik och fråga vilken vilken skida om passar dig, och nämna de skidor du skrev där uppe...

Hjälp med skidval!
Jag är väldigt nöjd med mina Legend Sultan 80.
En ganska mjuk skida men den går grymt lätt in i sväng och det är enkelt att få rejält tryck i svängen. Väldigt enkel att hantera i uppkörda backar. Naturligtvis rätt fladdrig om man åker fort rakt fram. Man kan inte få allt för dessa pengar...
Gott om fina omdömen i pryldatabasen här på freeride. Dessutom: Åka skidors test från 09/10

Senast ändrad:
Hjälp med skidval!
Tack för tipsen!

Jag var och pratade med den lokala skidhandlaren i helgen och fick tips på två skidor, som han ansåg skulle vara bra för mig.. Tänkte jag skulle hitta lite tid och hyra bägge paren och sticka iväg och provköra snart nog.

Det jag blev rekommenderad var iallafall:

Head Supershape Speed
och
Fischer Progressor 8+

Han sålde båda till, vad jag tyckte, ett bra pris. Head skidan skulle han ha ~5.500:- för och Fischern låg ungefär en tusenlapp under.

Tillbaka
Topp