Ok, som vanligt har 5-åringarna gjort entré i tråden, så för att rädda det som rädda går så kommer här mina åsikter.
15 är helt rätt ålder att börja träna lite lätt styrketräning i, för jag antar att det var just styrketräning det handlar om? Om inte, säg till.
Som det nämndes ovan ska du dock akta dig för att springa iväg till gymmet, lasta på vikter till max och sen ta i tills du går sönder, typiskt dum idé. Det ger taskiga leder, för korta muskler och annat som du inte vill ha... När man växer som mest ska man vara lite försiktig.
Istället slår jag ett slag för "styrketräning" utan vikter, du har spelat hockey så du borde ju ha koll på övningarna. Använd fantasin lite grann.
Rygg; pull-ups är en klassiker, be nån hjälpa till att lyfta benen lite i början (om det är för tungt, målet är ca 5-8 repetitioner om 3 gånger.
Biceps; ta ett underhandsgrepp i övningen ovan, då blir det iaf lite mer biceps. Jag kan inte komma på någon bra bicepsövning utan vikter just nu.
Bröst/triceps; armhävningar, alternera mellan smalt och brett mellan händerna. För triceps kan du köra övningen där man sätter händerna på en bänk eller nåt och pressar sig upp. Här krävs det nog ett gäng repetitioner innan du blir trött. Kör hårt!
Situps är en mördare. Upp med benen i 90 graders vinkel (gentemot höften), kör LÅNGSAMMA rörelser. Upp mot 20-25 repetitioner, sen känns det nog ganska bra.

Glöm inte sneda situps, (lägg dig på sidan och lyft överkroppen mot benen...)
Ben; vadpressen är bra. Utfallssteg (baksida lår) är grymma om de utförs rätt (kan krävas ett gäng dock), upphopp (framsida lår, sätesmuskeln) är effektivare än man kan tro, bra för explosiviteten också.
Det här är bara några exempel. Det viktigaste är ändå att du INTE slarvar. Gör alla repetitioner ganska långsamt och "rätt". Slarvar man igenom dem ger de inte alls lika mycket, det är extra viktigt eftersom du inte har några vikter som belastar.
När jag var i din ålder körde jag armhävningar och situps nästan VARJE dag. Det gav synbara resultat...
Nu är jag klar, det är bara att sätta igång!
//Dr. Snow - mr Iron.