Hjälp med två par nya skidor offpist/pist

Fladdee

Medlem
Hej!

Jag har tidigare alltid åkt med parkutrustning men efter att min bror som tidigare tävlat tvingat på mig några utav hans skidor har jag bestämt mig för att låta mina skidor vila utanför parken.

Jag skulle vilja att ni hjälper mig att hitta två par skidor, ett par för pisten och ett par för offpisten. Skidorna får gärna gå att köpa begagnade då jag även hade tänkt uppgradera pjäxor, stavar och kläder dvs ekonomiskt försvarbara alternativ uppskattas.
Jag är 186 lång väger ca 80 kilo och åker för det mesta i Hemavan/Tärnaby, Kittelfjäll eller Åre men hoppas även kunna ta mig utanför landets gränser i vinter!

Offpistskidan: Tanken är att jag ska ta mig över till Kanada någon gång och spendera en säsong där så någon skida som fungerar bra fram tills dess. Der är ingen nackdel om dom kommer fungera bra där men absolut inget krav köper hellre ett par nya när jag åker än att åka på ett par som kanske inte riktigt är lämpade för svenska förhållanden.

Pistskidan: Funderar på någon storslalomskida eller dylikt. Gillar högfartscarving och långa hopp över kullar :D

Alla tips välkomnas!

/Fladde

Måste finnas massor av åkare som sitter på någon skön combo där ute? Ett tips om vad ni själva har sitter ju absolut inte fel skriv gärna med några för/nackdelar om ni har några.

Valmöjligheterna är ju rätt obegränsade när du ska köpa 2 par, och du efterfrågar ju inte direkt några specifika egenskaper, så det är svårt att komma med bra tips.

Jag skulle köpt en ca 95-105 mm som funkar till det mesta (pist och svensk offpist) samt en +120mm för kanadensiskt puder.

Fast du kanske hellre vill ha en GS-skida och en bredare all mountain? Kring 110mm? Visst kanske inte är heldumt, men personligen hade jag lämnat GS-skidan hemma 99 dagar av 100.

Du måste specificera vad du gillar hos olika offpistlagg; stabilitet/fart eller mjukt gung? Landa switch i puder? Raka chargerplank eller något som vänder på en femöring mellan träden (eller något därimellan?) Tura? Vad har du testat av rockerprofiler?

Om du bestämmer dig för en GS så ska du bestämma dig för om du vill ha butiksrace, eller om du är kaxig nog att gå på en racestockskida. Racestock är ju helt klart häftigare, men ställer otroligt mkt större krav på åkaren... Kring 17m radie brukar folk gilla hos sina pistpiskarskidor.

Snart är det skidtestarhelger. Passa på!

Jag kör ett par Völkl the Code Speedwall (185) pisten och har ett par Ross Super 7 (195) för det där andra ... Två intressanta implementeringar av rockerprofil som ger helt skilda köregenskaper.

Om du letar efter en raceinspirerade pistfriåkningsskida är the Code ett intressant alternativ. Väl dämpad och exakt utan att för den skull vara svårkörd. Känns helt enkelt som en lite bredare och snällare variant av Racetiger Speedwall GS utan att på något sätt vara mesig. Rekommenderas starkt! :-)

Rossignol Super 7 har jag ännu bara åkt i pist men den känns oerhört lätthanterlig och kan med rätt teknik pressas oväntat hårt även på skär. Men känslan är en helt annan med the Code ... Ska bli spännande att få testa den i sitt rätta element, spårsnö!

/MM

Kul med lite respons!

Bytte tillbaka till skidor från snowboard för ca 3 säsonger sen och har sedan dess åkt på ett par K2 fujative och inte tänkt mer på det. Efter att ha fått testa lite olika skidor förra säsongen insåg jag hur mycket mer jag kunde få ut av åkningen bara genom att byta skidor och där står jag idag.

Att jag måste ut på skidtestardagarna har jag börjat inse men det finns ju en hel djungel därute nu. När jag säger offpistskida är jag nog mer inne precis som tokkson säger på en bredare all mountain. Letar efter en skida som är mer offpist inspirerad än fujativen men som ändå inte tappar lekfullheten, mycket skogsåkning förekommer och även endel repor i parken men helst av allt hög fart och mycket puder dock är det ju inte varje dag de svenska fjällen erbjuder något sånt... men tanken är iaf att kunna traska iväg på några turer och kunna satsa mer tid i offpisten än tidigare. Rocker kunskaper har jag inte så mycket av de ska vara polarnas skidor som jag testat men de har jag åkt allt för lite på för att kunna säga vad jag gillar men självklart är det något som intresserar mig.

Pistskidan har jag ännu sämre koll på vad jag vill ha men det som inspirerade mig till att även skaffa någon pistskida var så klart brorsans race lagg som med lite coachning fick mig att inse att här är det inte längre skidan som sätter gränser utan snarare min fysik. Kanske skulle man ha väntat med dessa skidor tills man verkligen vet vad man vill ha? eller borde man skaffa sig ett par och åka sig klok med dom och ev. om man är missnöjd köpa ytterligare ett par?

Skapade inte tråden i en förväntan att jag ska hitta mina drömskidor här utan snarare för att få lite hjälp på vägen då jag känner att jag själv kört fast. Tycker ni att jag är inne på fel spår så tillrättavisa mig, jag skriver här för att få hjälp som sagt. :)

Extrem project 100 verkar intressant hade kanske tänkt mig någon lite bredare skida men den här kanske jag får ut nog av i både pist och offpist jämfört med vad jag tidigare åkt på? Hur funkar det att ta ut en sån skida i parken någon repa då och då?

Tillbaka
Topp