hjälp med val av framgaffel till Freeride hoj

Fastone

Ny medlem
Jag ska byt bort min framgaffel på min hoj till något starkare. de som sitter på nu är en Rockshox Pike 327 140mm. hade tänkt mig att sätta på en 180mm eller 200mm men vet inte hur de kommer påverka blansen och allt de på hojen. hade tänkte mig en gaffel med singelkrona. någon som är bra på detta som man kan få lite hjälp av? =)

Marzocchi 66 Bomber 180mm är nog också ett bra alternativ. Dom är nog också nån tusenlapp billigare än foxen. Fast på den där cykeln tjänar du på att ha en väldigt lätt gaffel! Och billigare är oftast synonymnt med tyngre.

Senast ändrad:
okok. har kollat till på Boxxer dämparna. men funderar på om man ska sätta på Dubbel krona hur mycket skiljer de sig i stabilieten och så?

Du kommer helt klart förstöra ramens grundliga geometri genom att slänga på en gaffel som har ett myket högre A-t-C mått. Dvs att åkegenskaper kommer förändras och risken finns att det blir belastning på ramen där den inte är gjord för att ta just den belastningen vilket, om man har otur, kommer knäcka/spräcka ramen.
Jag rekomenderar dig att köpa en gaffel med liknande A-t-C mått (finns alltid i specifikationen av gaffel) för att inte förstöra en rams geometri. Vill du trots allt ha mer dämpning anser jag verkligen att du ska kolla efter en ny ram också, både för åkegeskaper och din egen säkerhet.

// Fischer

Rent i gaffelväg blir det väl inte bättre än så (tills fox får för sig att släppa en 180mm version). Men sedan beror det som sagt vilken ram man lägger gaffeln på. Lite "pizza är gott och det är våfflor med, lets mix it" över det. Det gäller att ha rätt saker till rätt prylar, annars kommer det änå antagligen bara bli skit i slutet.

// Fischer

En dubbelkronad gaffel, typ Boxxer är mycket stabilare än en singelkrona vid höga hastigheter samt mycket stök!!
Men som SweFischer säger så ska du nog låta din cykel vara som den är!! Och vill du ha mera slaglängd o en annan gaffel så ska du nog också försöka byta ram!! Den ram du har nu passar bäst med en mer "smutt" gaffel så som den du redan har!!
Lycka till

okok nee tänkte bara asså den som sitter på du bottnar jag på vissa dropp och de är lite segt för gör fett ont i handlederna efter ett tag xP men får följa ditt råd Fischer. tackar =)

Något du bör kolla på om du tycker att du bottnar för enkelt med gaffeln är nya fjädrar. Men om du bara bottnar i vissa drop och inte stör dig nämnvärt på det annars så är det ju bara att köra. Kan säga att även jag bottnar min Totem ibland.
Ska ju tilläggas att just modellen utav hoj du har går väl mer åt xc/am hållet och således inte är en renodlad utförshoj. Som sagt, ibland kan det vara värt att fundera på en uppdatering utav hoj. Man har så mycket roligare med vad man än pysslar med om man har rätt saker för det man ska göra.

// Fischer

aa okey. aa vet inte rikigt vad man ska klassa hojen till, de är ju mer en AM/FR än XC/AM hoj. aa men de kanske e som du säger att det är dax att göra sig av med den hojen och gå på nått tyngre kanske?

Hojen är klart mer xc/am än am/fr kan jag lova. Tre klingor fram, pike och lite sånt gör att den hamnar i det segementet för mig. Just specializeds am/fr-modell klassar jag som SX Trail, vilket dom själva också gör. Fast det är ju egentligen inte relevant vid närmare eftertanke, haha.
Hurvida du ska göra dig av med hojen och byta upp dig slaglängdsmässigt beror väl egentligen helt på vad du åker mest och framförallt vart. Många gånger klarar man sig med en hoj som har 6.7"-7" dämpning (typ SX Trail, stinky och liknande) så länge man inte tävlar och vill köra fullt utför. Kollar man efter något mer allsidigt så är det värt att fundera på något på runt 6" dämpning, kan jag tycka. Det här är ju en grym avvägning man måste göra. Vad använder jag hojen till? Vart kommer jag köra? Cyklar jag långt till mina local trails? Vad vill jag ha ut utav min cykling (tävla i sverigecupen eller bara kunna göra det mesta). Åkstil spelar också roll, på samma sätt som vikt och längd.

Vem har sagt att det ska var lätt att välja cykel? ;)

// Fischer

okok. aa ne men jag har lite andra saker på min en orginal. mer ser ut mer som 09ans model fast med kedjestyrare. aa ne de är en djungel av hojar man har o välja mellan. men funderar på en Big Hit expert eller en SX trail. men jag vet ennu inte måste i så fall få såld Pitchen först. jag tävlar inte när jag kör. kör mer freeride bara lek och bus körning och mycket drop och hopp. så jag ska ju ha en freeride hoj varefall =)

Mellan big hit och sx trail skulle jag rekomendera sx trail. Fruktansvärt busig hoj som egentligen inte gör bort sig någonstans. Vad rör du dig med för budget om du får pitchen såld?

// Fischer

hade ju tänkte mig att läga på kanske 2-3 tusen + pitche. köpte ju endå pitchten för 18500. helt ny förra året så hade tänkte att man kanske får mellan 12- 14 kanske. i med att de e inte så mycket körd och välvådad. men skulle tänka mig att läga mellan 10.000 - 14.000 tusen för en hoj. med de blir ju begangad då.

Snödjup

Tillbaka
Topp