Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Pistskidor
Hjälp med val av nya skidor
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Mountain_Man" data-source="post: 1081770" data-attributes="member: 13863"><p>Det finns drösvis med bra friåknings pistskidor i dag. Men det kan skilja rejält i åkegenskaper mellan två modeller som mer eller mindre ser lika ut vid en första anblick. Det behöver inte innebära att det ena paret är sämre än det andra, bara att de passar skilda skidåkare och olika förhållande mer eller mindre bättre.</p><p></p><p>Idag kan du hitta grymma pistorienterade skidor upp till midjebredd omkring 100 mm (och en del däröver oxå) men de är aldrig lika kvicka kant till kant och ger sällan samman exakta och bastanta isgrepp som ett par smalare och mer dämpade skidor ...</p><p></p><p>Vill du ha en skida som håller hela dagen och levererar även i uppkörd eftermiddagspist föreslår jag att du tittar i segmentet med midjebredd mellan 80 och 90 mmm. Även smalare skidor kan fungera men dagens lite bredare pistskidor är så bra att det inte finns någon anledning att gå smalare såvida du inte vill ha "racekänsla" i en hård och isig pist, då är ett par väldämpade 65mm grymma.</p><p></p><p>Jag har inte kört de senatse versionerna av Supershapen, men Rally är sannolikt den som är mest allround. Annars är mitt standardtips Völkl RTM 84 men dem lär du inte hitta på rea under säsong ...</p><p></p><p>Av de skidor du nämner inledningsvis tror jag Fischer F19 kan vara ett bra val, men som sagt, gå gärna snäppet bredare.</p><p></p><p>/MM</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Mountain_Man, post: 1081770, member: 13863"] Det finns drösvis med bra friåknings pistskidor i dag. Men det kan skilja rejält i åkegenskaper mellan två modeller som mer eller mindre ser lika ut vid en första anblick. Det behöver inte innebära att det ena paret är sämre än det andra, bara att de passar skilda skidåkare och olika förhållande mer eller mindre bättre. Idag kan du hitta grymma pistorienterade skidor upp till midjebredd omkring 100 mm (och en del däröver oxå) men de är aldrig lika kvicka kant till kant och ger sällan samman exakta och bastanta isgrepp som ett par smalare och mer dämpade skidor ... Vill du ha en skida som håller hela dagen och levererar även i uppkörd eftermiddagspist föreslår jag att du tittar i segmentet med midjebredd mellan 80 och 90 mmm. Även smalare skidor kan fungera men dagens lite bredare pistskidor är så bra att det inte finns någon anledning att gå smalare såvida du inte vill ha "racekänsla" i en hård och isig pist, då är ett par väldämpade 65mm grymma. Jag har inte kört de senatse versionerna av Supershapen, men Rally är sannolikt den som är mest allround. Annars är mitt standardtips Völkl RTM 84 men dem lär du inte hitta på rea under säsong ... Av de skidor du nämner inledningsvis tror jag Fischer F19 kan vara ett bra val, men som sagt, gå gärna snäppet bredare. /MM [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Pistskidor
Hjälp med val av nya skidor
Tillbaka
Topp