Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Pistskidor
Hjälp med val av pistskidor
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="slasksno" data-source="post: 1199050" data-attributes="member: 162261"><p>Främsta egenskaperna du ska bry dig om är midjebredd, svängradie och styvhet. </p><p></p><p>Pistskidor finns så smala som 70mm i midja men de flesta kan med fördel gå upp till runt 85mm även om de bara åker pist eftersom en bredare midja skär igenom uppkörda backar betydligt bättre på eftermiddagen. </p><p></p><p>Svängradie varierar oftast mellan 11 och 25, generellt skulla jag säga att en större radie är mer mångsidig eftersom man med bra teknik kan pressa ner svängradien ändå. Lite mer nybörjare känner ofta att svängarna blir lättare med liten radie men för duktiga åkare är SL-carvers mest ett förmiddags nöje som omväxling. </p><p></p><p>Styvare skidor har bättre isgrepp men kan upplevas som livlösa i låg fart.</p><p></p><p>Själv föredrar jag styva skidor med lång radie. Är du en avancerad åkare skulle jag rekommendera Rossignol Hero Master om du vill ha riktigt mycket kantgrepp, dock relativt svårhanterad. Vill du gå upp lite i midjebredd är tex Extrem Frontier 85, Voelkl Kendo och Head Monster skidor som är lite bredare men ändå har bra isgrepp och storslalom-karaktär. Är du lite mer medelgod åkare eller föredrar lekfulla skidor kanske inte de rekommendationerna är just för dig</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="slasksno, post: 1199050, member: 162261"] Främsta egenskaperna du ska bry dig om är midjebredd, svängradie och styvhet. Pistskidor finns så smala som 70mm i midja men de flesta kan med fördel gå upp till runt 85mm även om de bara åker pist eftersom en bredare midja skär igenom uppkörda backar betydligt bättre på eftermiddagen. Svängradie varierar oftast mellan 11 och 25, generellt skulla jag säga att en större radie är mer mångsidig eftersom man med bra teknik kan pressa ner svängradien ändå. Lite mer nybörjare känner ofta att svängarna blir lättare med liten radie men för duktiga åkare är SL-carvers mest ett förmiddags nöje som omväxling. Styvare skidor har bättre isgrepp men kan upplevas som livlösa i låg fart. Själv föredrar jag styva skidor med lång radie. Är du en avancerad åkare skulle jag rekommendera Rossignol Hero Master om du vill ha riktigt mycket kantgrepp, dock relativt svårhanterad. Vill du gå upp lite i midjebredd är tex Extrem Frontier 85, Voelkl Kendo och Head Monster skidor som är lite bredare men ändå har bra isgrepp och storslalom-karaktär. Är du lite mer medelgod åkare eller föredrar lekfulla skidor kanske inte de rekommendationerna är just för dig [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Pistskidor
Hjälp med val av pistskidor
Tillbaka
Topp