Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Hjälp med val av skidor, jag också :o
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 240216" data-attributes="member: 12152"><p>Mantran är ett bra alternativ som varje-dag-skida i alperna, men då måste du gå upp i längd. Jag är 180cm och väger knappt 75kg och åker på 191:an och skulle definitivt inte vilja gå ner i längd när det gäller alpåkning. Jag tycker att du ska välja en skida som är 185-195 lång och 95-105mm bred under foten. Välj sedan modell efter hur bra åkare du är. Eftersom du är relativt färsk i sammanhanget är det lämpligt att hålla sig i den mjukare änden av flex-skalan, men det är inte någon god idé att gå ner i längd som sagt. Hellre långt och mjukt än kort och styvt helt enkelt. </p><p></p><p>Mantran är, trots sin kvarhängande Explosive-koppling, en tämligen lättåkt skida. För dig skulle jag vilja säga att 191:an kommer att kännas stor i början, men den kommer att vinna i längden när du växer in i rollen som skibum. 184 blir aningen för kort, men å andra sidan är det en smidig skida om du inte är van vid stora grejor. 177 är inte ens att tänka på i detta fall. Precis som Jarle säger kommer en så kort skida med 94mm midja bli svåråkt utanför pisten så fort det är mjukt. Det behöver inte vara puderförhållanden för att man ska märka det. </p><p></p><p>Mantra är inte någon puderskida av rang (det här säger jag utan att ha testat den i djupsnö...) med sina 94mm och det är troligt att du kommer att känna ett sug efter ett par riktigt feta doningar framåt slutet av februari när det signar ner vitt guld utanför fönstret. Chamo-kryss är puderkåtbockarnas mecka och möjligheten för en nybörjarsäsongare att åka orört puder är begränsad till ett fåtal timmar, eller nån dag per dump. På detta faktum kan man reagera på två sätt: Antingen köper man ett par tokfeta plank för att optimera den tid man får, eller också ser man det som att man klarar sig på 95mm i hetsen och sen har man roligare med sina smalare skidor när det börjar bli uppåkt. </p><p></p><p>Ett alternativ som jag kommer att tänka på direkt är Fischer Watea (4k med frakt från Conrad). Den är 192cm, men är lätt och smidig och känns betydligt mindre. Det är en skida som kommer att fostra dig på ett snällt sätt i offpiståkningen och den är dessutom så pass bred att den till viss del klarar av att släcka behovet av ett par fullbredds puderlagg. Atua i samma serie (188cm) är också ett alternativ om det känns tufft att kliva över 190cm och Porohete 190cm är ytterligare en variant från Fischer. Alla tre är spänstiga och roliga skidor. Salomon AK Rocket Lab är också en lättkörd och kul skida värd att nämnas. Den känns som en 185:a iom fishtailen, men är 195cm i bäryta.</p><p></p><p>Du behöver hur du än väljer mer en ett par skidor om du ska "stanna i ett par månader". Du gör klokt i att köpa ett par billiga backupskidor så att du inte står där med brallorna nere när du har kört sönder ditt enda par. Jarles B3:or är perfekt som backup om du får ett bra pris.</p><p></p><p>Jag skrev för ett tag sedan ett ganska ingående inlägg om val av skidor inför säsong. Har du inte läst det råder jag dig att leta reda på det i Skidor-freeride-forumet.</p><p></p><p>OM du köper Mantra: Bakmontera minst 2cm. Orginalbootcenter är alldeles för långt fram för offpistbruk.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 240216, member: 12152"] Mantran är ett bra alternativ som varje-dag-skida i alperna, men då måste du gå upp i längd. Jag är 180cm och väger knappt 75kg och åker på 191:an och skulle definitivt inte vilja gå ner i längd när det gäller alpåkning. Jag tycker att du ska välja en skida som är 185-195 lång och 95-105mm bred under foten. Välj sedan modell efter hur bra åkare du är. Eftersom du är relativt färsk i sammanhanget är det lämpligt att hålla sig i den mjukare änden av flex-skalan, men det är inte någon god idé att gå ner i längd som sagt. Hellre långt och mjukt än kort och styvt helt enkelt. Mantran är, trots sin kvarhängande Explosive-koppling, en tämligen lättåkt skida. För dig skulle jag vilja säga att 191:an kommer att kännas stor i början, men den kommer att vinna i längden när du växer in i rollen som skibum. 184 blir aningen för kort, men å andra sidan är det en smidig skida om du inte är van vid stora grejor. 177 är inte ens att tänka på i detta fall. Precis som Jarle säger kommer en så kort skida med 94mm midja bli svåråkt utanför pisten så fort det är mjukt. Det behöver inte vara puderförhållanden för att man ska märka det. Mantra är inte någon puderskida av rang (det här säger jag utan att ha testat den i djupsnö...) med sina 94mm och det är troligt att du kommer att känna ett sug efter ett par riktigt feta doningar framåt slutet av februari när det signar ner vitt guld utanför fönstret. Chamo-kryss är puderkåtbockarnas mecka och möjligheten för en nybörjarsäsongare att åka orört puder är begränsad till ett fåtal timmar, eller nån dag per dump. På detta faktum kan man reagera på två sätt: Antingen köper man ett par tokfeta plank för att optimera den tid man får, eller också ser man det som att man klarar sig på 95mm i hetsen och sen har man roligare med sina smalare skidor när det börjar bli uppåkt. Ett alternativ som jag kommer att tänka på direkt är Fischer Watea (4k med frakt från Conrad). Den är 192cm, men är lätt och smidig och känns betydligt mindre. Det är en skida som kommer att fostra dig på ett snällt sätt i offpiståkningen och den är dessutom så pass bred att den till viss del klarar av att släcka behovet av ett par fullbredds puderlagg. Atua i samma serie (188cm) är också ett alternativ om det känns tufft att kliva över 190cm och Porohete 190cm är ytterligare en variant från Fischer. Alla tre är spänstiga och roliga skidor. Salomon AK Rocket Lab är också en lättkörd och kul skida värd att nämnas. Den känns som en 185:a iom fishtailen, men är 195cm i bäryta. Du behöver hur du än väljer mer en ett par skidor om du ska "stanna i ett par månader". Du gör klokt i att köpa ett par billiga backupskidor så att du inte står där med brallorna nere när du har kört sönder ditt enda par. Jarles B3:or är perfekt som backup om du får ett bra pris. Jag skrev för ett tag sedan ett ganska ingående inlägg om val av skidor inför säsong. Har du inte läst det råder jag dig att leta reda på det i Skidor-freeride-forumet. OM du köper Mantra: Bakmontera minst 2cm. Orginalbootcenter är alldeles för långt fram för offpistbruk. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Hjälp med val av skidor, jag också :o
Tillbaka
Topp