Hjälp med val av skidor

Hjälp med val av skidor
Hej,

Nu är det dax att köpa mig ett par skidor, men jag vet inte vilka jag ska köpa.
Jag hittade ett par Rossignol Scratch FS (med tillhörande bindning) och ett par Salomon X Wave pjäxor från 07, som verkade bra. Men passar dessa skidor mig?
Jag har åkt skidor 1-2 veckor varje år sedan jag var 10 kanske. Kör mest 50/50 park och pist, men när det finns bra offpist blir det mest offpist. I år ska jag till Åre en vecka och till Italien en vecka, samt lite små åkning i en liten backe i Ulricehamn.

Jag har inte råd med skidor för typ 10k, därför kollar jag på begagnande.
Vilka skulle skidor ni rekommendera mig? Är det värt att köpa eller ska jag hyra?

Jag är ungefär 184 cm lång och väger ca 65 kg.

Kollade in www.sport-conrad.de , vilket verkade bra. Men jag har ingen aning vilken skida som passar mig.

Tack på förhand!
/peace

Senast ändrad:
Hjälp med val av skidor
om du redan varit inne på conrad så har du säkert sett att nya skidor inte kostar 10 lax. får ju t.ex. ett par k2 hardside 09/10 med griffon bindningar för under 4000:-

inte för att dom skidorna kanske passar dig bäst men det jag menar är att det inte är så stor skillnad mellan nya fina skidor och ett par begagnade sönder railade scratch fs.

Hjälp med val av skidor
Yes, såg det nu. Tänkte köra på ett par nya skidor med bindningar för max 5000. Men vet inte vilka.
Min budget är nämligen på 5000 kr, föräldrarna får ge bidrag till pjäxor. :-P

Men passar ett par nya Rossignol S5 BC med sådana bindningar mig tror du?

Jag har alltid hyrt skidor varje år, så jag är helt ny på detta med skidor.

Hjälp med val av skidor
Völkl Bridge verkar passa mig, den ska vara bra i parken, i pisten och i offpisten, precis som jag vill ha det. Men finns det någon liknande skida på Sport Conrad, en 08a eller något? Tänkte på priset, ganska dyra. :/
Skit svårt..

Hjälp med val av skidor
jag har blivit rekomenderad K2 revival, jag väger 60 och är 173 lång, den har rocker så att det blir flyt i puder och lättare att göra butters... den funkar ypperligt i pist och park även för en del offpist... dock vet jag inte vilken typ av offpist, kanske inte den tuffaste men det är en allround skida:D jag ska åka ungefär som du :D kanske lite mer park och mindre offpist;)

ps detta är vad jag har läst mig till och inte vad jag faktiskt har testat :D

//MKG

Hjälp med val av skidor
Jag åker mycket liknande, fast har slutat hänga i parken utan åker numera enbart pist och offpist.
Jag åker på k2 public enemy, lite bredare än standard parkskidan så den går att åka utanför pisten, tillräckligt styv för att funka bra i pisten, svängradien är 17m så det är en ganska rolig skida, duger i parken gör den också.

lycka till med skidvalet!

Hjälp med val av skidor
magganmaggot sa:
jag har blivit rekomenderad K2 revival, jag väger 60 och är 173 lång, den har rocker så att det blir flyt i puder och lättare att göra butters... den funkar ypperligt i pist och park även för en del offpist... dock vet jag inte vilken typ av offpist, kanske inte den tuffaste men det är en allround skida:D jag ska åka ungefär som du :D kanske lite mer park och mindre offpist;)

ps detta är vad jag har läst mig till och inte vad jag faktiskt har testat :D

//MKG
Okej, tack för tipset! :-)

Jakobd sa:
Jag åker mycket liknande, fast har slutat hänga i parken utan åker numera enbart pist och offpist.
Jag åker på k2 public enemy, lite bredare än standard parkskidan så den går att åka utanför pisten, tillräckligt styv för att funka bra i pisten, svängradien är 17m så det är en ganska rolig skida, duger i parken gör den också.

lycka till med skidvalet!
Ska kolla in dem, tack för tipset!

Tillbaka
Topp