Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Hjälp med val av topptursskidor och bindning
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="packåsna" data-source="post: 1251492" data-attributes="member: 174728"><p>Du får avgöra vilka aspekter som är viktigast för dig, ingen av de 3 bindningarna du nämner är bäst på allt. Några exempel:</p><p></p><p>- Crest är lättast, men också dyrast.</p><p>- Alpinist har fast vertikal releasemekanism (U-fjäder, för att ändra RV måste du byta fjäder), medan både Dynafiten och Cresten har ställbart vertikalt RV.</p><p>- Speed Turn har störst storleksjustering (25 mm), Crest har 20 mm och Alpinist 15 mm.</p><p>- Alpinist finns med RV 12, de andra går bara upp till 10.</p><p>- Speed Turn har högsta hälhöjarläget, och Alpinist det lägsta (ta med en nypa salt då jag inte ids dubbelkolla detta...)</p><p>- Crest är den enda med elastiticet, visserligen bara 4 mm, men ändå. EDIT: verkar som att Alpinist också har 4 mm elasticitet i hälen.</p><p></p><p>För egen del tycker jag att nackdelarna med en bindning med U-fjäder är så pass stora att jag hade uteslutit Alpinisten. Hade priset inte varit ett problem hade jag tagit Crest.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="packåsna, post: 1251492, member: 174728"] Du får avgöra vilka aspekter som är viktigast för dig, ingen av de 3 bindningarna du nämner är bäst på allt. Några exempel: - Crest är lättast, men också dyrast. - Alpinist har fast vertikal releasemekanism (U-fjäder, för att ändra RV måste du byta fjäder), medan både Dynafiten och Cresten har ställbart vertikalt RV. - Speed Turn har störst storleksjustering (25 mm), Crest har 20 mm och Alpinist 15 mm. - Alpinist finns med RV 12, de andra går bara upp till 10. - Speed Turn har högsta hälhöjarläget, och Alpinist det lägsta (ta med en nypa salt då jag inte ids dubbelkolla detta...) - Crest är den enda med elastiticet, visserligen bara 4 mm, men ändå. EDIT: verkar som att Alpinist också har 4 mm elasticitet i hälen. För egen del tycker jag att nackdelarna med en bindning med U-fjäder är så pass stora att jag hade uteslutit Alpinisten. Hade priset inte varit ett problem hade jag tagit Crest. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Hjälp med val av topptursskidor och bindning
Tillbaka
Topp