Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
Hjälp mej med skidköp!!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="freeride_nu" data-source="post: 9181" data-attributes="member: 10565"><p>Mitt bästa råd till dig är att köp inte för långa skidor om du nästan inte enbart åker i riktig djupsnö offpist. Du är ca 180cm och väger 72 kg så en skida över 180cm låter för mig väldigt dumt. Det viktiga för stabiliteten är inte längden på skidan utan att du har förmågan att åka på skär, alltså inte sladda i svängarna. </p><p></p><p>Du mister kvickheten och din förmåga att bemästra krafterna som uppstår om du har en för lång skida. En del lever fortfarande kvar i att skidorna måste vara långa men nästan alla avancerade skidåkare som åker mycket har gått långt ner i längderna mycket. </p><p></p><p>Mitt tips för piståkning som även fungerar bra i pipen eller B.J är:</p><p>Stöckli Laser 168cm eller en lite snällare Rossignol viper XL 167 cm</p><p></p><p>Om du däremot nästan aldrig åker i hårda pister utan nästan uteslutet åker powder och hoppar så kan du gå upp lite i längd. Några bra jibbskidor som även fungerar utmärkt i lössnön är:</p><p>Salomon Pocket Rocket 185 cm, Extrem AK 4 182 cm</p><p></p><p>Riktigt feta bra offpistskidor som du även kan sätta några D-spin med är:</p><p>Stöckli Asteroid, Rossignol BanditXXX</p><p></p><p>Köp bara inte för långa skidor för du kommer att bli besviken. Lycka till!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="freeride_nu, post: 9181, member: 10565"] Mitt bästa råd till dig är att köp inte för långa skidor om du nästan inte enbart åker i riktig djupsnö offpist. Du är ca 180cm och väger 72 kg så en skida över 180cm låter för mig väldigt dumt. Det viktiga för stabiliteten är inte längden på skidan utan att du har förmågan att åka på skär, alltså inte sladda i svängarna. Du mister kvickheten och din förmåga att bemästra krafterna som uppstår om du har en för lång skida. En del lever fortfarande kvar i att skidorna måste vara långa men nästan alla avancerade skidåkare som åker mycket har gått långt ner i längderna mycket. Mitt tips för piståkning som även fungerar bra i pipen eller B.J är: Stöckli Laser 168cm eller en lite snällare Rossignol viper XL 167 cm Om du däremot nästan aldrig åker i hårda pister utan nästan uteslutet åker powder och hoppar så kan du gå upp lite i längd. Några bra jibbskidor som även fungerar utmärkt i lössnön är: Salomon Pocket Rocket 185 cm, Extrem AK 4 182 cm Riktigt feta bra offpistskidor som du även kan sätta några D-spin med är: Stöckli Asteroid, Rossignol BanditXXX Köp bara inte för långa skidor för du kommer att bli besviken. Lycka till! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
Hjälp mej med skidköp!!
Tillbaka
Topp