Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
Hjälp mej med skidköp!!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="THall" data-source="post: 9182"><p>Jag tror att mr MnO missade det där med carvingskidor för 7-8 år sedan. Om du är 180cm och väger ca 72 kg är det svårt att med gott samvete rekomendera dig skidor över 180 cm. Det du vinner i fartstabilitet är minimalt jämfört med vad du missar i kraft och framförallt agressivitet och förmåga att bemästra de krafter som uppstår. Det är din förmåga att åka på skär och inte längden på skidan som är den viktigaste faktorn för stabilitet. Mitt råd är att köp en pistskida som inte är för hård och framförallt inte för lång. Om skidan är för hård kommer du ha svårt att böja igenom den och kanterna kommer inte att föästa i underlaget varvid du kommer tycka att skidan är instabil. Att hoppa med en för hård skida äer heller inte roligt. Om du däremot ligger och racear i stenhårda isiga pister kan du välja en styvare skida. Testa dig fram till vilken skida som passar dig. Några tips kan vara:</p><p></p><p>Rossignol Viper XL 167 cm, mycket bra pistskida med härlig respons i</p><p>Stöckli Laser 168 cm, Bland de bästa pistskidor som gjorts</p><p></p><p>Om du vill kunna åka riktig offpist med skidorna också kan du gå upp något i längd och välja en skida med bredare midja. Några tips: </p><p>Salomon Pocket Rocket 185cm, lysande till allt förutom hårda pister och kortsväng</p><p>Extrem AK4 182 cm, Samma motivering där!</p><p></p><p>Några alroundskidor att testa som jag tror kan passa dig är:</p><p>Rossignol banditXX 177 cm, Lite lite skärning men annars mycket allround och med liten twintip</p><p>Head Supercross 180 cm, Bra till allt och nästan alla!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="THall, post: 9182"] Jag tror att mr MnO missade det där med carvingskidor för 7-8 år sedan. Om du är 180cm och väger ca 72 kg är det svårt att med gott samvete rekomendera dig skidor över 180 cm. Det du vinner i fartstabilitet är minimalt jämfört med vad du missar i kraft och framförallt agressivitet och förmåga att bemästra de krafter som uppstår. Det är din förmåga att åka på skär och inte längden på skidan som är den viktigaste faktorn för stabilitet. Mitt råd är att köp en pistskida som inte är för hård och framförallt inte för lång. Om skidan är för hård kommer du ha svårt att böja igenom den och kanterna kommer inte att föästa i underlaget varvid du kommer tycka att skidan är instabil. Att hoppa med en för hård skida äer heller inte roligt. Om du däremot ligger och racear i stenhårda isiga pister kan du välja en styvare skida. Testa dig fram till vilken skida som passar dig. Några tips kan vara: Rossignol Viper XL 167 cm, mycket bra pistskida med härlig respons i Stöckli Laser 168 cm, Bland de bästa pistskidor som gjorts Om du vill kunna åka riktig offpist med skidorna också kan du gå upp något i längd och välja en skida med bredare midja. Några tips: Salomon Pocket Rocket 185cm, lysande till allt förutom hårda pister och kortsväng Extrem AK4 182 cm, Samma motivering där! Några alroundskidor att testa som jag tror kan passa dig är: Rossignol banditXX 177 cm, Lite lite skärning men annars mycket allround och med liten twintip Head Supercross 180 cm, Bra till allt och nästan alla! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
Hjälp mej med skidköp!!
Tillbaka
Topp