Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Telemark
Hjälp mig bli en telis. Nybörjartråd
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="norly" data-source="post: 1298266" data-attributes="member: 122396"><p>Jag kör nog på motsatt metod. Mycket snabba korta hoppande svängar och skidorna rakt ner. När man är nybörjare så blir det ofta långa svängar där man går djupt och långsamt. Men det är tyngre för benen tycker jag. Visst man blir andfådd av att köra snabbt, men det känns mindre i benen. Sen hjälper det att ha en ursäkt att pausa i 1-2 gånger i varje backe. "Nej nej, jag är inte trött, jag skall bara stå har dubbelvikt och kippa efter andan en stund medans jag väntar på min dotter/son/fru/kompis (eller valfri annan bortförklaring)". </p><p></p><p>Sen kan jag trösta med att benstyrkan inte är superviktig för piståkandet, det handlar mer om teknik än något annat. Kommer med tiden. </p><p></p><p>Just när det är uppåkt och buckligt tycker jag telis skiner som mest. Man kan hoppa mellan bucklorna på ett väldigt naturligt sätt. Sen gäller det att attackera backen. Det hjälper mig i alla fall när det är brant å jävligt. Snabbt, hårt och aggressivt!</p><p></p><p>tunga skidor är för övrigt inga problem när man åker nedåt tänker jag... dom ligger ju på backen.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="norly, post: 1298266, member: 122396"] Jag kör nog på motsatt metod. Mycket snabba korta hoppande svängar och skidorna rakt ner. När man är nybörjare så blir det ofta långa svängar där man går djupt och långsamt. Men det är tyngre för benen tycker jag. Visst man blir andfådd av att köra snabbt, men det känns mindre i benen. Sen hjälper det att ha en ursäkt att pausa i 1-2 gånger i varje backe. "Nej nej, jag är inte trött, jag skall bara stå har dubbelvikt och kippa efter andan en stund medans jag väntar på min dotter/son/fru/kompis (eller valfri annan bortförklaring)". Sen kan jag trösta med att benstyrkan inte är superviktig för piståkandet, det handlar mer om teknik än något annat. Kommer med tiden. Just när det är uppåkt och buckligt tycker jag telis skiner som mest. Man kan hoppa mellan bucklorna på ett väldigt naturligt sätt. Sen gäller det att attackera backen. Det hjälper mig i alla fall när det är brant å jävligt. Snabbt, hårt och aggressivt! tunga skidor är för övrigt inga problem när man åker nedåt tänker jag... dom ligger ju på backen. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Telemark
Hjälp mig bli en telis. Nybörjartråd
Tillbaka
Topp